Twee panelgesprekken die gewijd zijn aan de spraakmakende opmars van AI in de film-en tv-wereld. Beide panels worden gemodereerd door Ben Van Alboom. De dag sluit af met de bekendmaking van de twee Streamz Academy-finalisten (die een stap dichter komen bij het schrijven van een eigen high-end thrillerreeks) en de Visser-Neerlandiaprijs (voor het beste nog te produceren scenario). In 2018 won Lilian Sijbesma nog de Visser-Neerlandiaprijs voor het scenario van Onder de blote hemel, die nu in première gaat op Film Fest Gent.
Programma:
14:30 Vertoning Ondergronds met Q&A met de regisseur Lore Loyens en hoofdactrice Violet Braeckman
14:50 Panel The Artificial Screenwriter
Bram Renders
Bram Renders startte zijn scenariocarrière 25 jaar geleden met het succesvolle W817. Hij werkte mee aan verschillende reeksen voor alle Vlaamse zenders en richtte in 2003 de Scenaristengilde op, de beroeps- en belangenvereniging van scenaristen in Vlaanderen. Na een uitstap als creative producer bij Eyeworks, waar hij onder andere Jes! maakte en de speelfilm Los schreef, dook hij weer volop in scenario’s. Zo schreef hij mee aan Patser, adapteerde hij de onlinereeks SKAM tot het succesvolle crossmediale wtFOCK, en ontwikkelde hij de spraakmakende Streamz Original 2dezit. Daarnaast verdedigt hij ook de rechten van de audiovisuele makers als bestuurslid bij SABAM, geeft hij gastlessen en workshops en volgt hij nieuwe media-evoluties op de voet.
Deevid De Meyer
Deevid De Meyer begon als Python-programmeur en richtte later Brainjar op; een AI/Deep Learning ‘as-a-service’ bedrijf. Momenteel werkt hij als technologiestrateeg voor Unmute You, een creatief marketingbureau gespecialiseerd in IT-bedrijven. Deevid vertaalt de technische krachten van klanten in overtuigende verhalen die resoneren met hun doelpubliek. Deevid houdt ervan de kloof te overbruggen tussen zakelijke vragen en technische oplossingen, wat heeft geleid tot meer dan 100 inspiratiesessies, workshops en zelfs een verschijning als AI-expert op de Belgische nationale televisie.
Maar Deevid gelooft dat AI slechts een stukje van de puzzel is. Bedrijven worden overspoeld met technologie, en het is moeilijk om objectief prioriteiten te stellen wanneer elke expert je iets probeert te verkopen. Van cloud- tot quantumcomputing biedt Deevid bedrijven onafhankelijke begeleiding door het steeds dichter wordende bos van technologie. Via inspiratiesessies of interactieve workshops helpt Deevid bedrijven begrijpen waar, waarom en wanneer technologieën echt (niet) het verschil zullen maken.
Cécile Despringre
Cécile Despringre, Secretaris-Generaal van de Society of Audiovisual Authors (SAA), studeerde Internationaal en Europees recht aan de Universiteit van Parijs I en behaalde een master's degree in Internationaal Economisch Recht. Na een stage bij de Delegatie van de Europese Commissie in Genève trad ze in 1997 toe tot de SACD als hun Europese Zakenfunctionaris in Brussel. In 2001 werd ze bevorderd tot Adjunct-Directeur voor Europese Zaken en Handelsbesprekingen en werkte ze in Parijs. In de periode 2006-09 was Cécile CEO van FERA, gevestigd in Brussel, voordat ze in 2010 de kans kreeg om de SAA op te zetten en te leiden, het centrum voor Europese collectieve beheersorganisaties van audiovisuele auteurs in Brussel. De SAA verenigt 33 collectieve beheersorganisaties in 25 landen en bevordert een hoog niveau van bescherming voor Europese scenarioschrijvers en regisseurs, evenals het collectieve beheer van hun auteursrechten. Sinds maart 2020 is Cécile ook de voorzitter van de raad van bestuur van Cineuropa.
Lore Loyens
Lore Loyens is student filmregie aan het KASK in Gent. Toen ze vast zat met het schrijven van haar afstudeerfilm besloot ze terug te koppelen naar ChatGPT. Ze liet de chatbot een scenario schrijven en verfilmde dat met een kleine cast en crew. Het resultaat, de film Ondergronds, moet niet meteen doen vrezen voor de job van scenaristen, maar aanzetten tot nadenken doet het wel.
Dit panel is in samenwerking met Sabam For Culture, deAuteurs & De Scenaristengilde.
16:15 Panel The Artificial Actor
Liesbeth De Wolf
Liesbeth De Wolf is een veelzijdige artiest die al op jonge leeftijd haar passie voor muziek ontdekte. Met een achtergrond in viool en zang behaalde ze in 2006 haar diploma Muziek. Ze heeft meegewerkt aan animatieseries, stemwerk verricht voor verschillende tv-zenders en heeft ervaring als stemmenregisseur voor dubbing-projecten sinds 2015. Als actrice werd ze genomineerd voor "aanstormend talent" in de musical-awards van 2009 en heeft ze diverse rollen vertolkt, waaronder Wiske in de musical "de Circusbaron". Daarnaast treedt ze op als zangeres en is Liesbeth een van de regisseurs van de Disney en Pixar films. Enkele jaren geleden trok Liesbeth aan de alarmbel inzake de vernederlandsing (nederlands-nederkands) van de gedubte series.
Deevid De Meyer
Zie info hierboven.
Darya Gantura
Darya Gantura, geboren in Tasjkent, Oezbekistan, verhuisde op 14-jarige leeftijd naar België en studeerde drama aan het KASK in Gent. Ze is een Vlaamse actrice bekend van tv-series, onder andere Goesting, Zuidflank, Cordon en Ella. In 2021 speelde ze de hoofdrol in de film "Red Sandra" van Jan Verheyen, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de familie Massart.
Alain Van Goethem
De Belgische acteur Alain Van Goethem begon zijn acteercarrière in 1989 met een rol in de serie Meester, hij begint weer!. Hij volgde een opleiding aan het Lee Strasberg Theater Institute in Londen en Los Angeles van 1992 tot 1994. Later speelde hij hoofdrollen, met name als Matthias Jesus Borges in Dagen, maanden, jaren (1996) en als Nico Fazzi in de film Kassablanka (2002). Alain is lid van de Raad van Bestuur bij Playright sinds september 2016 en lid van het uitvoerend comité bij Playright als ondervoorzitter voor Dramatische Kunst en Dans sinds 2017. Daarnaast is hij talent agent en algemeen directeur van Lucky Star International Talent Agency, opgericht in april 2019, dat wereldwijd acteurs vertegenwoordigt.
Nathalie Stas
Nathalie Stas, is een prominente figuur in de Belgische kunstwereld. Ze heeft uitgeblonken als actrice, regisseur, songwriter en zangeres, en heeft haar stempel gedrukt op theater, cinema en muziek. Als afgestudeerde van het Brussels Conservatorium heeft ze iconische rollen vertolkt in producties zoals Dom Juan en The Perfumed Garden. Haar creatieve invloed strekt zich uit tot musicals zoals Célia Fée en Jesus Christ Superstar. Nathalie heeft ook haar stem bijgedragen aan rollen in gerenommeerde films en geanimeerde series (VF), waaronder Missy Armitage in Get Out (2017), de zang voor Applejack in My Little Pony (2013-2017) en Gamatatsu in Naruto (2006-2017). Naast haar acteertalent heeft ze opmerkelijke producties geregisseerd, zoals Piano Plage. Nathalie's toewijding aan artistieke expressie wordt verder benadrukt door haar coördinatie van evenementen zoals de Zinneke Parade in 2010. Nathalie Stas was 25 jaar lang vakbondsactivist en stond aan de basis van de ontwikkeling van de Collectieve Overeenkomst voor Franstalige Dubbing in België. Nathalie is een van de stichtende leden van Belva, net als Liesbeth De Wolf, en vertegenwoordigt België in het Uitvoerend Comité van de UVA.
Cécile Despringre
Zie info hierboven.
Dit panel is in samenwerking met PlayRight+.
17:30 Uitreiking Visser Neerlandiaprijs & finalisten Streamz Academy