Je kan oeverloos discussiëren over de al dan niet vermeende originaliteit van hedendaagse experimentele of avant-garde filmers. Tijdens het vorige filmgebeuren brachten we twee reeksen Amerikaanse experimentele cinema met vooral een focus op de zgn. undergroundfilmperiode in de jaren zestig. Nu kan u kennismaken met de "vier absoluten" die de Duitse filmkunst rijk was: Eggeling, Richter, Ruttmann en Fischinger. In dit programma staat Oscar Fischinger centraal omdat hij de enige van de vier is geweest die de abstracte filmkunst altijd trouw is gebleven
Oscar Fischinger was een doe-het-zelver. Zijn weduwe Elfriede Fischinger en zijn biograaf Bill Moritz zijn tot op heden nog niet rond met het samenstellen van een definitieve kijk op het oeuvre van deze grote filmtovenaar. Fischingers stokpaardje bestond er eigenlijk in muziek zo perfect mogelijk door abstracte figuren te visualiseren. De kleurfilm vond hij uit: hij kleurde beeld per beeld zelf de pellicule om aldus tot bescheiden maar volmaakte kleureffecten te komen. In Duitsland werd hij enorm populair door zijn publiciteitsfilm voor het sigarettenmerk "Muratti", een stuk filmmagie (in kleur en ook eentje in zwart-wit) van ongekende originaliteit. In al zijn abstractheid had Fischingers vormkunst toch verwantschap met de kosmos (geometrische vormen die eerst keurig over het scherm evolueren, breken plots open in ongekende kleurenpracht). Beste voorbeeld is Motion Painting No 1 uit 1947 waarin de muziek - in tegenstelling tot zijn vorige films - plots wel dissonant opgesteld stond t.o.v. het beeld. Fischinger werkte ook 9 maanden lang bij de Disneystudio's aan Fantasia, met name aan het begin (Toccata and Fugue, 1939) maar de uiteindelijke bevalling werd en Disney en Fischinger te zwaar, want Disney vond dat Fischingers formele spielereien toch telkens in iets concreets (een dier of een ding) moesten resulteren. En dus stapte Fischinger maar liever op. Hij creëerde nochtans ook prachtige concrete en kostelijke humoristische tekenfilms zoals bijvoorbeeld Pierrette N° 1 uit 1924 en silhouettefilms.