Editie 2021
Courtisane: Out of the Shadows
Een compilatie van korte films in het kader van Out of the Shadows / Courtisane festival.
Jocelyne Saab (1948-2019) werd geboren en groeide op in Beiroet. Na haar studies economie aan de Sorbonne in
Parijs, werkte Saab mee aan een muziekprogramma voor de
nationale Libanese radio en werd vervolgens door dichter en
kunstenaar Etel Adnan gevraagd aan de slag te gaan als journalist. In tegenstelling tot de meeste oorlogsverslaggevers
die naar conflictgebieden moeten afzakken om hun beroep
uit te oefenen, kwam de oorlog in 1975 naar Saabs geboorteland. Datzelfde jaar betekende de start van haar carrière als
filmmaker met Le Liban dans la tourmente, een relaas van de
verschillende drijfveren en belangen achter het beginnende
conflict. De oorlog zou nog 15 jaar aanslepen en Saab legde
de verschrikkingen ervan vast in haar opmerkelijke “Beiroet
Trilogie”, bestaande uit Beyrouth jamais plus (1976), Lettre de
Beyrouth (1978) en Beyrouth, ma ville (1982) — kronieken die
ongeëvenaard zijn in zowel hun ethische integriteit als emotionele impact. De oprechtheid en empathie die Saab aan de
dag legde bij de oorlog in haar thuisland kenmerkt ook haar
andere documentaires. Of het nu ging om het filmen van de
strijd van het Polisariofront in de woestijn van de Westelijke
Sahara, de gevolgen van president Sadats Infitah-beleid in
Egypte, of de nasleep van de Iraanse revolutie van 1979, met
haar veelzijdige blik schiep ze een beeld van het Midden-Oosten dat ver weg bleef van simpele reducties.
“Ik denk dat wat mijn parcours typeert, is dat ik altijd
coherent ben willen blijven. Ik was steeds bereid te vechten voor waar ik in geloof, het tonen en analyseren van dit
Midden-Oosten dat me zo passioneert. Toch had ik er op
een dag genoeg van, of liever: mijn ogen waren het moe. Ik
kon niets meer zien — te veel dood en ellende. Toen ging
ik verder met fictie.” Haar overstap naar fictie kwam er in
1981 als second unit-regisseur voor Die Fälschung van Volker
Schlöndorff. Kort daarna maakte ze haar fictiedebuut, Gazl
Al-Banat (1985), dat zich afspeelt in hetzelfde door oorlog
verscheurde Beiroet dat ze tien jaar eerder had gedocumenteerd. Nadat de oorlog het hele land dooreen had geschud,
probeerde Saab met Il était une fois Beyrouth in 1994 — aan
de vooravond van het eeuwfeest van de cinema — het
filmische geheugen van de Libanese hoofdstad te redden.
In 2005 werd ze gecensureerd en met de dood bedreigd
voor het maken van Dunia, een film gemaakt in Caïro over
verlangen, genot en vrouwelijke seksualiteit binnen de context van de Islam. Tot haar dood in januari 2019 bleef Saab
toegewijd aan wat ze zelf zag als haar “twee onwankelbare
obsessies: vrijheid en herinnering”.