Gabriel Yared x João Pedro Rodrigues
Tempo
Gabriel Yared
Voor de op 7 oktober 1949 in Beiroet geboren Gabriel Yared is muziek altijd een muze geweest bij wie hij bescherming zocht. Muziek was voedsel voor zijn geest en hij proefde er dan ook gulzig van. Al “muziek etend”, zoals hij dat graag zelf formuleert, vormde hij zichzelf. Hij ontleedde het oeuvre van Bach, Liszt, Franck en belandde in de meer aardse sferen van Marvin Gaye, de Beatles en de Braziliaanse muziek. In Brazilië leerde hij componeren en terug in Frankrijk kreeg hij orkestratie onder de knie door te werken voor onder meer Françoise Hardy en Jacques Dutronc.
Die bracht hem in contact met Jean-Luc Godard: het begin van een heel gevarieerd filmoeuvre waarin Anthony Minghella een sleutelrol speelde. Voor hun eerste van vier samenwerkingen, The English Patient, won Yared een Grand Slam aan prijzen: een Oscar, een Golden Globe, een Grammy en een BAFTA. Andere hoogtepunten uit zijn meer dan 130 titels tellende filmografie zijn: The Talented Mr. Ripley, Cold Mountain, Camille Claudel, Betty Blue, L’amant, Message in a Bottle, Das Leben der Anderen en L’amour et les forêts. Naast filmmuziek componeerde de veelzijdige Gabriel Yared ook voor televisie, voor ballet en voor orkest. Hij zoekt steeds opnieuw naar de perfectie in de muziek en gaat niet graag door het leven als een filmcomponist, wel als componist tout court. Hij was al geregeld te gast op de World Soundtrack Awards en won in 2004 drie prijzen waaronder WSA Composer of the Year voor Cold Mountain. In 2020 kreeg hij een Lifetime Achievement Award van de World Soundtrack Academy.
João Pedro Rodrigues
"Ik moet mijn vorige film vergeten om aan een nieuwe te beginnen," zegt João Pedro Rodrigues, geboren op 24 augustus 1966 in Lissabon, die al verschillende filmvergetelheden op zijn geweten heeft. Maar dat betekent niet dat zijn korte films, speelfilms en documentaires los van elkaar staan. Integendeel, ze zijn meestal verbonden met zijn persoonlijke leven en zitten vol met zijn eigen obsessies. Rodrigues, die voor scenario en regie vaak samenwerkt met zijn partner João Rui Guerra da Mata, is gefascineerd door de geschiedenis van Portugal, door film- en cultuurgeschiedenis en vooral door schilderkunst. Bovendien reflecteert hij graag over seksualiteit en de wereld om hem heen.
Al deze elementen komen het beste samen in The Ornithologist uit 2016. Geen wonder, want voordat hij in 1985 film ging studeren in Lissabon, was hij al bioloog-ornitholoog. Zijn controversiële speelfilmdebuut O Fantasma, vertoond in Venetië in 2000, zette hem definitief op de filmkaart, en titels als To Die Like a Man en The Last Time I Saw Macao hebben zijn reputatie als revolutionair, gedreven, eigentijds en baanbrekend filmmaker alleen maar bevestigd. Weinigen kunnen zoals hij balanceren op het slappe koord tussen fictie en non-fictie, en schakelen van realiteit naar fantasie. Zijn meest recente film, Will-o'-the-Wisp, werd in 2022 vertoond in Cannes tijdens de laatste Quinzaine des Réalisateurs. In deze middellange musical fantasy mixt hij Portugese pop en fado met vele vormen van schilderkunst.