Gustavo Santaolalla x Jacqueline Lentzou

Gustavo Santaolalla x Jacqueline Lentzou

25 componisten, 25 filmmakers, 25 ultieme symbioses van muziek en cinematografie die helemaal passen binnen het DNA van Film Fest Gent en de World Soundtrack Awards. Voor het unieke project 2x25 vroeg het festival 25 componisten een kort muziekstuk te componeren, waarna 25 filmmakers aan de slag gingen en een korte film maakten. Het resultaat: 25 eigenzinnige films waarbij de muziek de vorm, de vertelling en de textuur inspireerde.

Pleiades (or Going Home)

Gustavo Santaolalla 2023 2

Gustavo Santaolalla

In zijn jeugdjaren luisterde de op 19 augustus 1951 in Ciudad Jardín Lomas del Palomar in Argentinië geboren Gustavo Santaolalla zowel naar Nat King Cole als naar The Beach Boys. Hij werd lid van een paar rockbands waar hij de Amerikaanse rock met de Argentijnse rock nacional combineerde. Zijn vernieuwende sound sloeg aan en dat leverde hem een eerste van drie gelijknamige albums op: Santaolalla. In 2000 begon hij met het componeren van filmmuziek voor Amores perros, gevolgd door 21 Grams en Diarios de motocicleta. Hij is een van de drie componisten die ooit twee Oscars na elkaar won. Dat gebeurde in 2005 voor Brokeback Mountain en voor Babel in 2006.

Na films als Biutiful, On the Road en The Book of Life werkte Santaolalla vooral voor televisieseries waaronder The Last of Us het meest bekend is. Dit post-apocalyptisch verhaal kwam in 2013 als videogame op de markt en leeft sindsdien verder op het kleine scherm. Santaolalla was, via zijn zoon, getroffen door de hechte band tussen de figuren van het game en de spelers. Inmiddels maakt zijn muziek deel uit van het DNA van de personages. Gustavo Santaolalla is een briljant gitarist en bespeelt ook de charango, een Zuid-Amerikaans snaarinstrument. Door geregeld volksmuziekinstrumenten te gebruiken geeft hij zijn muziek een uniek klankidioom. Op de World Soundtrack Awards was hij Discovery of the Year in 2004 (21 Grams) en kreeg hij de Public Choice Award in 2006 (Brokeback Mountain). In 2015 volgde nog een prijs voor beste originele song uit The Book of Life.

Jacqueline Lentzou 1

Jacqueline Lentzou

Jacqueline Lentzou (Athene, 1989) is een filmmaker wiens filmtaal bestaat uit het ontdekken van poëzie in - ogenschijnlijk - alledaagse uitgangspunten. Afgestudeerd aan de London Film School, ontdekte ze al snel haar persoonlijke stijl die gebaseerd is op woord- en beeldassociatie, de dream-construct en intuïtie. Ze experimenteert met formaten, duurtijden en tonen. Ze bespreekt liminaliteit en eenzaamheid, saamhorigheid, liefde en vooral het gebrek eraan. Jacqueline Lentzou ontving talloze prominente prijzen, waaronder de Leica Cine Discovery Award van Semaine de La Critique (Cannes) voor Hector Malot: The Last Day of the Year (2018), evenals de Grand Prix op het Reykjavik IFF en het Sevilla Film Festival voor Moon, 66 Questions (2021), haar debuutfilm die in première ging in de Berlinale Encounters Competition en wereldwijd lovende kritieken ontving.

Retrospectieven over haar volledige oeuvre vonden plaats in Montreal, Wenen, Porto en Gent, met de meest recente in Londen, in het historische Institute of Contemporary Art, in juni 2022. Ze heeft haar werk twee keer vertoond in het MoMa en ze is de eerste Griekse persoon wiens werk gecureerd werd door het Garage Museum of Contemporary Art in Moskou. Daarnaast is ze verschillende keren jurylid geweest, voor het laatst op het Pune International Film Festival (2023, India), waar ze de eer had om samen te werken met Stig Björkman en Kim Dong-ho. Haar tweede speelfilmproject A Day in the Life of Jo: Chapter Phaedra kreeg een NIPKOW-beurs. Nu werkt ze aan de laatste versie van haar script, terwijl ze acteren voor camera doceert aan de toneelschool van het conservatorium van Athene.