WAYNE WANG
Geboren te Hang Kong in 1949. Studeerde film, televisie en schilderkunst aan het California College of Arts and Crafts, aan het Foothill College, de Stanford Universiteit en aan het San Francisco Art Institute. Hij volbracht zijn opleiding in het San Francisco Public Broadcasting Station en was medewerker aan twee televisieuitzendingen over de Amerikaanse Chinezen. Hij regisseerde ook verschillende kortfilms die op nationale en internationale festivals prijzen behaalden. Wang heeft tevens met verscheidene Onderwijscommissies te Chinatown (San Fransisco) samengewerkt.
Chan is Missing
CHAN IS MISSING is een sociologische studie en een detective tegelijkertijd. Wayne Wang licht een tip van de sluier die over de voor ons buitenstaanders ontoegankelijke Chinatown-wereld hangt, een wereld die na meer dan een eeuw San Fransisco nog Chineser is dan de Muur. De film lijkt (het verhaal buiten beschouwing gelaten) op Burnett's KILLER OF SHEEP, waarin een zwarte Amerikaan van binnenuit de zwarte kultuur'gestalte geeft. Jo en Steve, taxichauffeurs, zoeken hun vriend Chan, die met hun spaarcenten voor een vergunning zou zorgen. Chan is plotseling als in rook opgegaan en Jo zoekt zich een weg doorheen de alsmaar onduidelijker wordende wereld van Chan, die we nooit te zien zullen krijgen. Elk gegeven dat hij over Chan te weten komt maakt de film mysterieuser. Vlak voor zijn verdwijning had Chan een probleempje met de politie over een verkeersovertreding, hij kwam vaak in dezelfde restaurants, hij heeft een ex-vrouw die hem als een hopeloos geval afschrijft; misschien heeft hij iets te maken met een rel tussen Volksrepublieken Taiwan-aanhangers, waarbij een oude man een ander neerschoot (of was Chan de dader ?). Jo vindt wel zijn geld terug maar Chan blijft foetsie. CHAN IS MISSING is een kijk van binnenuit op Chinatown, een wereld op zich waar Chinezen willen veramerikaniseren maar dat niet kunnen en ook niet Chinees kunnen blijven, onder druk
van buitenaf. The American way of life is besmettelijk. Signifikant hiervoor zijn Jo's gesprekken met een leraar die Chinezen Engels leert, een sociaal assistente die het in moeilijke woorden over kulturele kloven heeft, de speedy manieren van Steve, die de Chinese potjes gedekt wil laten, met daartegenover Jo's gelatenheid als hij ontdekt welke vreemdeling hij in zijn eigen Chinatown is. "Think Chinese" is de beste raad die hij krijgt. Duidelijk zichtbaar een low budget-kreatie, maar de levendige akteerprestaties, de scherpe zwart-witfotografie en de rake milieutekening zorgen voor een klein meesterwerkje.
(De Andere Sinema 41)
Image gallery
![22d59f38 0bad 4d4c a9f1 143a319914bb](https://filmfest.imgix.net/https%3A%2F%2Fwww.filmfestival.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2F22d59f38-0bad-4d4c-a9f1-143a319914bb.jpeg%3Fv%3D1675962935?auto=compress%2Cformat&fit=clip&q=80&w=600&s=a82a7be65f311be3ae8a1776e6ba7d61)
![6d874343 6a9a 43d8 a6ad bded468aebec](https://filmfest.imgix.net/https%3A%2F%2Fwww.filmfestival.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2F6d874343-6a9a-43d8-a6ad-bded468aebec.jpg%3Fv%3D1675962935?auto=compress%2Cformat&fit=clip&q=80&w=600&s=79d210f9c9ac38ab9ce87db473f18ef7)
Generiek
Wayne Wang
Robert Kikuchi-Yngojo
Wood Moy, Marc Hayashi, Laureen Chew
Wayne Wang, Isaac Cronin
Michael Chin
Wayne Wang
Wayne Wang
Meer informatie
Engels, Kantonees
Verenigde Staten van Amerika
1982