In 1877 wordt Elisabeth in Beieren – Sisi voor de goegemeente – veertig jaar oud. Tussen neus en lippen zegt een bezorgde dokter tegen de Oostenrijkse keizerin dat veertig op dat moment de gemiddelde levensverwachting is van een vrouw. Dat blijkt niet het meest tactvolle wat je kan zegen tegen iemand die bekendstaat om haar buitengewone schoonheid. Worstelend met ouder worden, zou Sisi haar gezicht de jaren erna steevast verstoppen achter een sluier. Naar eigen zeggen "zodat de dood ongestoord zijn werk kan doen".
Hoe geprivilegieerd Sisi’s leventje ook was: haar zestigjarige leven van 1837 tot 1898 was geen lachertje. Ze had een gelukkige jeugd, maar toen ze als tiener met de 23-jarige Frans Jozef I van Oostenrijk trouwde, voelde ze zich meteen beknot door de strenge Habsburgse hofetiquette. Terwijl de mannen in haar omgeving met gewichtige zaken bezig waren, ervoer ze haar leven aan het hof als leeg en doelloos. Haar keizerlijke leven voelde net zoals haar typische korset aan: verstikkend. Ze zocht daarom houvast in oppervlakkige zaken zoals diëten, mode en haar eigen vergankelijke schoonheid. Als die stilaan vervaagt, gaat het bergaf.
In tegenstelling tot de iconische trilogie Sissi (1955-1957) – die van Romy Schneider een ware ster maakte – kiest Marie Kreutzer voor een franjeloos, minder in bladgoud gehuld portret van de keizerin. De Oostenrijkse cineast zoomt immers in op het kanteljaar 1877 waarin Sisi (Vicky Krieps) zich plots een oude vrouw voelt die kreunt onder het gewicht van haar eigen isolement. Om die reden wordt Sisi vaak vergeleken met andere eenzame edelvrouwen, zoals Lady Di in Pablo Larraíns Spencer en Marie Antoinette in Sofia Coppola’s gelijknamige film.
Maar naast een eigenzinnig kostuumdrama dat focust op de schaduwkant van iconische vrouwen, is Corsage ook een herinterpretatie van een historische figuur. Gewiekst laat Kreutzer naar het einde toe de geschiedenis los. Hierdoor loopt het leven van de Oostenrijkse anders af dan haar brutale en bloederige dood in 1898. Door zo de geschiedenis een fikse draai te geven, past Kreutzers Corsage meteen ook loepzuiver in haar eigen oeuvre, dat dankzij films zoals The Ground Beneath My Feet en We Used to Be Cool altijd al het spanningsveld onderzocht tussen vrouwen en hun omgeving.
13.10 | Lezing Davidsfonds academie
Op 13 oktober om 11:00 organiseert Davidsfonds een lezing over Corsage door filmdocente Anke Brouwers voor de filmvertoning in Kinepolis Gent. Hoe portretteerden vrouwen vrouwen doorheen de filmgeschiedenis? Welke hordes moesten die vrouwelijke filmmakers nemen? Het fenomeen 'Sisi', dat door de trilogie mythische proporties kreeg, komt daarbij uiteraard aan bod.
Image gallery
Generiek
Marie Kreutzer
Camille
Vicky Krieps, Colin Morgan, Finnegan Oldfield
Marie Kreutzer
Judith Kaufmann
Ulrike Kofler
Alexander Glehr, Johanna Scherz
Film AG
Imagine Film Distribution
Meer informatie
Hongaars, Duits, Frans, Engels
Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk
2022