- ...
- home
- film
- de avonturen ...
Stanislav Látal
De avonturen van Robinson Crusoë, matroos van York (Dobrodruzství Robinsona Crusoe, námorníka z Yorku)
Regisseur
Stanislav Látal
Componist
Karel Svoboda
Met
Václav Postránecký, Jirí Bruder, Stanislav Fiser
Editie 1984
68'
-
1982
-
Animatiefilm
-
Taal:
Tsjechisch
STANISLAV LATAL
Oorspronkelijk was Latal tekenaar en animator van marionetten. Hij wilde eigenlijk nooit aan films werken, maar werd daar door ziekte min of meer toe gedwongen na 40 jaar poppenspel. Hij was medestichter van Kresleny Film en werkte samen met o.m. de beroemde Jiri Trnka. Hij deed zowat alle soorten werk die bij het maken van animatiefilm komen kijken. Sinds 1975 werkt hij nog uitsluitend als scenarist en animator. Tot zijn films behoren o.m. HOE MEN EEN BRAAFKIND MOET KRIJGEN en MAAK DE MAMMOETS NIET WAKKER.
De Avonturen van Robinson Crusoë, Matroos van York
Animatiefilms van langere duur, zoals ROBINSON CRUSOE, zijn niet erg courant. Dat komt omdat zij duur zijn; ze vergen een langdurig en vermoeiend-nauwkeurig produktieproces. Tsjechoslowakije is zowat het enige land waar dergelijke films vaker gemaakt worden. Denken we maar aan JURKO DE ROVER en DE WREDE DAME van Viktor Kubal, of aan Zdenek Smetana, die op dit ogenblik werkt aan DE KLEINE TOVENARES. De voorbereidingen voor ROBINSON duurden ongeveer een jaar. De opnamen duurden zowat 15 maanden. Maar Latal liep al lang rond met de gedachte een Robinson-film te maken. Voor hem is Robinson Crusoë geen echte held, maar, zoals hij zelf zegt : "een soort sympathieke schurk, die nogal wat ondeugden heeft, maar er ondanks alles in slaagt zichzelf trouw te blijven en zich uit de slag te redden." Latal legt het accent wèl op Robinson, maar schenkt toch ook veel aandacht aan Vrijdag, de hond Bad en de sprekende papegaai Polly. Voorts worden de avonturen van Crusoë soms met een ironische blik bekeken, zodat het in deze film zeker niet aan humor ontbreekt. Voor de film werd gebruik gemaakt van poppen en van platte figuurtjes, zodat de twee verhaalniveaus op een eigen manier konden worden uitgewerkt. Zo worden de herinneringen die Robinson zo ijverig in zijn dagboek schrijft uitgebeeld met de platte figuren (teken-en schilderwerk van Adolf Born) en de eigenlijke handeling met poppen. ROBINSON CRUSOE kreeg diverse prijzen in Tsjechoslowakije en in Duitsland.
Oorspronkelijk was Latal tekenaar en animator van marionetten. Hij wilde eigenlijk nooit aan films werken, maar werd daar door ziekte min of meer toe gedwongen na 40 jaar poppenspel. Hij was medestichter van Kresleny Film en werkte samen met o.m. de beroemde Jiri Trnka. Hij deed zowat alle soorten werk die bij het maken van animatiefilm komen kijken. Sinds 1975 werkt hij nog uitsluitend als scenarist en animator. Tot zijn films behoren o.m. HOE MEN EEN BRAAFKIND MOET KRIJGEN en MAAK DE MAMMOETS NIET WAKKER.
De Avonturen van Robinson Crusoë, Matroos van York
Animatiefilms van langere duur, zoals ROBINSON CRUSOE, zijn niet erg courant. Dat komt omdat zij duur zijn; ze vergen een langdurig en vermoeiend-nauwkeurig produktieproces. Tsjechoslowakije is zowat het enige land waar dergelijke films vaker gemaakt worden. Denken we maar aan JURKO DE ROVER en DE WREDE DAME van Viktor Kubal, of aan Zdenek Smetana, die op dit ogenblik werkt aan DE KLEINE TOVENARES. De voorbereidingen voor ROBINSON duurden ongeveer een jaar. De opnamen duurden zowat 15 maanden. Maar Latal liep al lang rond met de gedachte een Robinson-film te maken. Voor hem is Robinson Crusoë geen echte held, maar, zoals hij zelf zegt : "een soort sympathieke schurk, die nogal wat ondeugden heeft, maar er ondanks alles in slaagt zichzelf trouw te blijven en zich uit de slag te redden." Latal legt het accent wèl op Robinson, maar schenkt toch ook veel aandacht aan Vrijdag, de hond Bad en de sprekende papegaai Polly. Voorts worden de avonturen van Crusoë soms met een ironische blik bekeken, zodat het in deze film zeker niet aan humor ontbreekt. Voor de film werd gebruik gemaakt van poppen en van platte figuurtjes, zodat de twee verhaalniveaus op een eigen manier konden worden uitgewerkt. Zo worden de herinneringen die Robinson zo ijverig in zijn dagboek schrijft uitgebeeld met de platte figuren (teken-en schilderwerk van Adolf Born) en de eigenlijke handeling met poppen. ROBINSON CRUSOE kreeg diverse prijzen in Tsjechoslowakije en in Duitsland.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Stanislav Látal
Componist
Karel Svoboda
Met
Václav Postránecký, Jirí Bruder, Stanislav Fiser
Scenario
Stanislav Látal, Jirí Kubícek
Cinematograaf
Jan Müller, Jirí Safár
Monteur
Helena Lebdusková
Meer informatie
Taal
Tsjechisch
Productielanden
Tsjecho-Slowakije, West-Duitsland
Scenario gebaseerd op
"Robinson Crusoe" (Daniel Defoe)
Jaar
1982