Regisseur
Jorge Polaco
Componist
Lito Vitale
Met
José María Gutiérrez, Salo Vasochi, Ariel Bonomi
Editie 1987
90'
-
1986
-
Drama
-
Taal:
Spaans
Jorge Polaco 's eerste langspeelfilm, Diapason. die binnen de hispanosurrealistische traditie van Luis Bunuel past, is een niets ontziende kritiek op de moraal van de middenklasse , die ontegensprekelijk verwijst naar het politiek klimaat uit het recente verleden van Argentinië. lgnacio, een vijftiger die zich inbeeldt van adel af te stammen. tracht van een levendige doch slonzige jodin Boncha die bij hem intrekt een deftige dame te maken. ze naar zijn eigen nogal groteske grilletjes te zetten. Al gauw groeit deze pygmalionsituatie uit tot een satire op de normen en waarden van een bepaalde maatschappelijke klasse . Zijn maniakale obsessies . -niet enkel op sexueel vlak - maken van hem de geknipte karrikatuur van een ontaarde bourgeoismentaliteit. lgnacio 's tiranniek gedrag tegenover Boncha verschilt geenszins van de dwangmiddelen waarnaar e11ce junta grijpt om haar onderdanen te overtuigen van wat goed is voor hen. Polaco 's onbewogen, onverbloemde kijk op de beide karakters en op de onvolmaaktheid van hun aftakelende lichaam en geest welke shockerend werken kan, moet volgens de regisseur bij de kijker een gevoel van woede zo niet dan toch van wanhoop weten op te wekken. Harry Havilio en in het bijzonder Marta Frydman geven zich volledig in hun rol. Wij zien Marta Frydman in haar sterke vertolking van de dynamische joodse die hopeloos poogt zich te schikken naar wat zij een tijd lang als het betere leven beschouwt.In Diapason wordt eveneens het Argentinië getoond dat zich voortplantte uit talloze immigranten en bannelingen, die ooit met hun angsten en verwachtingen, hun decadentie. hun gewoonten. hun denkbeelden en hun vulgariteiten uit verveling strandden op de slijkerige zandbanken van de Rio de la Plata. Dat verleden betekent een stinkende mesthoop voor de hedendaagse Argentijnse maatschappij. Deze aspecten weet Jorge Polaco niet alleen expliciet met woord en beeld maar ook en vooral door middel van een krachtige en originele cinematografische taal te verwoorden. Zo ontstaat een allegorie van een maatschappij gegrondvest op onderdrukking en verraad. Diapason is dan ook een film waarin het geweld centraal staat. Prijs d 'Age d 'Or 1986. (vrij naar persmap)
Jorge Polaco 's eerste langspeelfilm, Diapason. die binnen de hispanosurrealistische traditie van Luis Bunuel past, is een niets ontziende kritiek op de moraal van de middenklasse , die ontegensprekelijk verwijst naar het politiek klimaat uit het recente verleden van Argentinië. lgnacio, een vijftiger die zich inbeeldt van adel af te stammen. tracht van een levendige doch slonzige jodin Boncha die bij hem intrekt een deftige dame te maken. ze naar zijn eigen nogal groteske grilletjes te zetten. Al gauw groeit deze pygmalionsituatie uit tot een satire op de normen en waarden van een bepaalde maatschappelijke klasse . Zijn maniakale obsessies . -niet enkel op sexueel vlak - maken van hem de geknipte karrikatuur van een ontaarde bourgeoismentaliteit. lgnacio 's tiranniek gedrag tegenover Boncha verschilt geenszins van de dwangmiddelen waarnaar e11ce junta grijpt om haar onderdanen te overtuigen van wat goed is voor hen. Polaco 's onbewogen, onverbloemde kijk op de beide karakters en op de onvolmaaktheid van hun aftakelende lichaam en geest welke shockerend werken kan, moet volgens de regisseur bij de kijker een gevoel van woede zo niet dan toch van wanhoop weten op te wekken. Harry Havilio en in het bijzonder Marta Frydman geven zich volledig in hun rol. Wij zien Marta Frydman in haar sterke vertolking van de dynamische joodse die hopeloos poogt zich te schikken naar wat zij een tijd lang als het betere leven beschouwt.In Diapason wordt eveneens het Argentinië getoond dat zich voortplantte uit talloze immigranten en bannelingen, die ooit met hun angsten en verwachtingen, hun decadentie. hun gewoonten. hun denkbeelden en hun vulgariteiten uit verveling strandden op de slijkerige zandbanken van de Rio de la Plata. Dat verleden betekent een stinkende mesthoop voor de hedendaagse Argentijnse maatschappij. Deze aspecten weet Jorge Polaco niet alleen expliciet met woord en beeld maar ook en vooral door middel van een krachtige en originele cinematografische taal te verwoorden. Zo ontstaat een allegorie van een maatschappij gegrondvest op onderdrukking en verraad. Diapason is dan ook een film waarin het geweld centraal staat. Prijs d 'Age d 'Or 1986. (vrij naar persmap)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Jorge Polaco
Componist
Lito Vitale
Met
José María Gutiérrez, Salo Vasochi, Ariel Bonomi
Cinematograaf
Carlos Torlaschi
Monteur
José María del Peón
Producent
Pedro Passarini
Meer informatie
Taal
Spaans
Productielanden
Argentinië
Jaar
1986