Regisseur
Harun Farocki
Editie 2001
72'
-
2001
-
Documentaire
-
Taal:
Duits
Een uitgekiende en analytische studie over manipulatie, consumptie en koopgedrag. Winkelgalerijen zijn een vertrouwd beeld geworden, het zijn onvermijdelijke elementen in het dagelijkse leven van de consument. Deze ruimtes worden op architecturaal, commerciëel en visueel vlak speciaal ontworpen om de vaste klanten te verleiden en te overtuigen. De bedoeling is een aangename plaats te creëren waar men zich goed voelt opdat men er blijvend geld zou spenderen. Farocki filmt systematisch verscheidene discussies en ‘brainstorming’-sessies tussen ontwerpers en geldschieters omtrent een project voor een shoppingmall in Münster, een charme-offensief om een prettige en geschikte sfeer te creëren, de bewakingstechnologie, het vormen van marketing slogans en logos en het hanteren van potentiële klanten-verkeersstromen. Van het overkoepelende winkelruimteconcept tot de manier waarop een taart geëtaleerd wordt, niets wordt aan het toeval overgelaten. (Cis Bierinckx)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Harun Farocki
Scenario
Harun Farocki
Cinematograaf
Ingo Kratisch
Monteur
Max Reimann
Producent
Harun Farocki
Meer informatie
Taal
Duits
Productielanden
Duitsland
Jaar
2001