Regisseur
Hans W. Geissendörfer
Componist
Niels Janette Walen
Met
Bruno Ganz, Peter Kern, Anne Bennent
Editie 1979
100'
-
1976
-
Drama
-
Taal:
Duits
DIE WILDENTE is gebazeerd op een van de mooiste en meest bewogen toneelstukken uit de Westerse literatuur: het stuk van Hendrik Ibsen. Geissendörfer maakte er een film van die door het toneel niet zou kunnen nagemaakt worden: hij laat de gevoelens
van een meisje van twaalf zien.
Hedwig is twaalf jaar en kent in de wereld slechts haar ouders en de mensen die haar omringen. De volwassenen rondom haar vluchten voortdurend weg uit de realitiet en scheppen steeds maar een wereld van illuzie en dromen. Ze zullen de jonge Hedwig voor voldongen feiten stellen. "De moderne samenleving is geen samenleving van menselijke wezens. Het is gewoon een samenleving van mensen", zei Hendrik lbsen, in verband met DIE WILDENTE.
Geissendörfer zelf heeft het stuk gelezen toen hij 13 of 14 jaar was, en onmiddellijk was hij in de ban door het verhaal van Hedwig. Hij kon zich volledig identificeren met haar situatie en het is een aparte ervaring zo dicht in het leven iets te kunnen meemaken in de literatuur. Het verhaal van "De Wilde Eend" heeft hem nooit meer verlaten. Geissendörfer vond het echter wenselijk een beetje te wachten met de verfilming: wanneer een stuk zo diepe sporen nalaat in een mens zijn geweten en gevoel, is het geen gemakkelijke zaak, zoals men op het eerste gezicht zou denken, dat gevoel om te zetten, hier in een film.
Ibsen heeft onbetwisbaar een stuk geschreven met moralistische achtergrond en het is ook zo dat de sociaal-kulturele achtergrond ook belangrijk is, maar Geissendörfer spitst zijn aandacht op de personages en hun karakter. Voor Geissendörfer is het trouwens onbegonnen werk een treffelijke analyze te maken van DIE WILDENTE zonder de karakters te kennen: het zijn die die de problematie blijven leggen en feitelijk heel het stuk motiveren. Dat DIE WILDENTE voor toneel geschreven is, is een toevoeging en een tijdsgebonden feit. Voor Geissendörfer was dat alleen een bijkomende uitdaging om zijn film toch te maken. Hij heeft zeker geen gefilmd toneel gemaakt. Hij heeft gewoon toneelbronnen gebruikt, maar totaal omgewerkt om er een film te kunnen mee maken.
van een meisje van twaalf zien.
Hedwig is twaalf jaar en kent in de wereld slechts haar ouders en de mensen die haar omringen. De volwassenen rondom haar vluchten voortdurend weg uit de realitiet en scheppen steeds maar een wereld van illuzie en dromen. Ze zullen de jonge Hedwig voor voldongen feiten stellen. "De moderne samenleving is geen samenleving van menselijke wezens. Het is gewoon een samenleving van mensen", zei Hendrik lbsen, in verband met DIE WILDENTE.
Geissendörfer zelf heeft het stuk gelezen toen hij 13 of 14 jaar was, en onmiddellijk was hij in de ban door het verhaal van Hedwig. Hij kon zich volledig identificeren met haar situatie en het is een aparte ervaring zo dicht in het leven iets te kunnen meemaken in de literatuur. Het verhaal van "De Wilde Eend" heeft hem nooit meer verlaten. Geissendörfer vond het echter wenselijk een beetje te wachten met de verfilming: wanneer een stuk zo diepe sporen nalaat in een mens zijn geweten en gevoel, is het geen gemakkelijke zaak, zoals men op het eerste gezicht zou denken, dat gevoel om te zetten, hier in een film.
Ibsen heeft onbetwisbaar een stuk geschreven met moralistische achtergrond en het is ook zo dat de sociaal-kulturele achtergrond ook belangrijk is, maar Geissendörfer spitst zijn aandacht op de personages en hun karakter. Voor Geissendörfer is het trouwens onbegonnen werk een treffelijke analyze te maken van DIE WILDENTE zonder de karakters te kennen: het zijn die die de problematie blijven leggen en feitelijk heel het stuk motiveren. Dat DIE WILDENTE voor toneel geschreven is, is een toevoeging en een tijdsgebonden feit. Voor Geissendörfer was dat alleen een bijkomende uitdaging om zijn film toch te maken. Hij heeft zeker geen gefilmd toneel gemaakt. Hij heeft gewoon toneelbronnen gebruikt, maar totaal omgewerkt om er een film te kunnen mee maken.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Hans W. Geissendörfer
Componist
Niels Janette Walen
Met
Bruno Ganz, Peter Kern, Anne Bennent
Scenario
Hans W. Geissendörfer
Cinematograaf
Robby Müller
Monteur
Jutta Brandstaedter
Producent
Bernd Eichinger
Meer informatie
Taal
Duits
Productielanden
Oostenrijk, West-Duitsland
Scenario gebaseerd op
"Die Wildente" (Henrik Ibsen)
Jaar
1976