Regisseur
Tony Bill
Componist
James Newton Howard
Met
Jodie Foster, Tim Robbins, Todd Graff
Editie 1987
90'
-
1987
-
Misdaad, Drama, Thriller
-
Taal:
Engels
1964. De Bronx is nog niet de beruchte spookstad die ze 20 jaar later zal zijn. Integendeel, een kleinburgerlijke lower middle class leeft er in de euforie van de golden sixties.
In deze New Yorkse buurt situeert Five Corners een romance.
Het waren andere tijden ...
Wanneer working class hero Harry in zijn flatje naar « The Times They Are a Changin » luistert wordt de sfeer van extase en euforie die deze song veroorzaakte weer voelbaar. Alvorens de wereld te verbeteren moet Harry echter nog hard knokken. En dat mag woordelijk opgevat worden.
Want wanneer de nietsnut van de buurt, Heinz, net is vrijgekomen is uit de gevangenis is die er eerst en vooral op uit om de oude vete met Harry nog eens aan te pakken. Ook zijn oude vlam Linda is hij nog niet vergeten. En dat Heinz voor geen knokpartijtje terugschrikt ervaart James, Linda 's huidige vriendje, nog aan den lijve . Ooit sloeg Heinz James kreupel voor de rest van zijn leven .
Een intrige rond wraak en vergelding ontrolt zich. Five Corners vertelt ons met een mengeling van spanning en humor over een opkomend romantisch idealisme bij de jeugd, de opkomst ook van de beweging voor de rechten van de mens tegen het kille melodramatische geweld dat deel uitmaakt van de dagelijkse werkelijkheid van de stad.
Five Corners bewijst dat ondanks een ruime traditie van thematisering van de stedelijke atmosfeer door een modernistische film dit thema nog niet uitgeput is als bron voor een origineel scenario.
Judie Foster vertolkt moedig een voor haar ongewone rol. (vrij naar persmap )
In deze New Yorkse buurt situeert Five Corners een romance.
Het waren andere tijden ...
Wanneer working class hero Harry in zijn flatje naar « The Times They Are a Changin » luistert wordt de sfeer van extase en euforie die deze song veroorzaakte weer voelbaar. Alvorens de wereld te verbeteren moet Harry echter nog hard knokken. En dat mag woordelijk opgevat worden.
Want wanneer de nietsnut van de buurt, Heinz, net is vrijgekomen is uit de gevangenis is die er eerst en vooral op uit om de oude vete met Harry nog eens aan te pakken. Ook zijn oude vlam Linda is hij nog niet vergeten. En dat Heinz voor geen knokpartijtje terugschrikt ervaart James, Linda 's huidige vriendje, nog aan den lijve . Ooit sloeg Heinz James kreupel voor de rest van zijn leven .
Een intrige rond wraak en vergelding ontrolt zich. Five Corners vertelt ons met een mengeling van spanning en humor over een opkomend romantisch idealisme bij de jeugd, de opkomst ook van de beweging voor de rechten van de mens tegen het kille melodramatische geweld dat deel uitmaakt van de dagelijkse werkelijkheid van de stad.
Five Corners bewijst dat ondanks een ruime traditie van thematisering van de stedelijke atmosfeer door een modernistische film dit thema nog niet uitgeput is als bron voor een origineel scenario.
Judie Foster vertolkt moedig een voor haar ongewone rol. (vrij naar persmap )
1964. De Bronx is nog niet de beruchte spookstad die ze 20 jaar later zal zijn. Integendeel, een kleinburgerlijke lower middle class leeft er in de euforie van de golden sixties.
In deze New Yorkse buurt situeert Five Corners een romance.
Het waren andere tijden ...
Wanneer working class hero Harry in zijn flatje naar « The Times They Are a Changin » luistert wordt de sfeer van extase en euforie die deze song veroorzaakte weer voelbaar. Alvorens de wereld te verbeteren moet Harry echter nog hard knokken. En dat mag woordelijk opgevat worden.
Want wanneer de nietsnut van de buurt, Heinz, net is vrijgekomen is uit de gevangenis is die er eerst en vooral op uit om de oude vete met Harry nog eens aan te pakken. Ook zijn oude vlam Linda is hij nog niet vergeten. En dat Heinz voor geen knokpartijtje terugschrikt ervaart James, Linda 's huidige vriendje, nog aan den lijve . Ooit sloeg Heinz James kreupel voor de rest van zijn leven .
Een intrige rond wraak en vergelding ontrolt zich. Five Corners vertelt ons met een mengeling van spanning en humor over een opkomend romantisch idealisme bij de jeugd, de opkomst ook van de beweging voor de rechten van de mens tegen het kille melodramatische geweld dat deel uitmaakt van de dagelijkse werkelijkheid van de stad.
Five Corners bewijst dat ondanks een ruime traditie van thematisering van de stedelijke atmosfeer door een modernistische film dit thema nog niet uitgeput is als bron voor een origineel scenario.
Judie Foster vertolkt moedig een voor haar ongewone rol. (vrij naar persmap )
In deze New Yorkse buurt situeert Five Corners een romance.
Het waren andere tijden ...
Wanneer working class hero Harry in zijn flatje naar « The Times They Are a Changin » luistert wordt de sfeer van extase en euforie die deze song veroorzaakte weer voelbaar. Alvorens de wereld te verbeteren moet Harry echter nog hard knokken. En dat mag woordelijk opgevat worden.
Want wanneer de nietsnut van de buurt, Heinz, net is vrijgekomen is uit de gevangenis is die er eerst en vooral op uit om de oude vete met Harry nog eens aan te pakken. Ook zijn oude vlam Linda is hij nog niet vergeten. En dat Heinz voor geen knokpartijtje terugschrikt ervaart James, Linda 's huidige vriendje, nog aan den lijve . Ooit sloeg Heinz James kreupel voor de rest van zijn leven .
Een intrige rond wraak en vergelding ontrolt zich. Five Corners vertelt ons met een mengeling van spanning en humor over een opkomend romantisch idealisme bij de jeugd, de opkomst ook van de beweging voor de rechten van de mens tegen het kille melodramatische geweld dat deel uitmaakt van de dagelijkse werkelijkheid van de stad.
Five Corners bewijst dat ondanks een ruime traditie van thematisering van de stedelijke atmosfeer door een modernistische film dit thema nog niet uitgeput is als bron voor een origineel scenario.
Judie Foster vertolkt moedig een voor haar ongewone rol. (vrij naar persmap )
Image gallery
Generiek
Regisseur
Tony Bill
Componist
James Newton Howard
Met
Jodie Foster, Tim Robbins, Todd Graff
Cinematograaf
Fred Murphy
Monteur
Andy Blumenthal
Producent
Tony Bill, Forrest Murray
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigd Koninkrijk
Jaar
1987