Regisseur
Christopher Petit
Componist
Irmin Schmidt
Met
Tusse Silberg, Paul Freeman, Lisa Kreuzer
Editie 1984
91'
-
1984
-
Drama
-
Taal:
Engels
CHRISTOPHER PETIT
Petit is op het Filmgebeuren geen onbekende meer. Vorig jaar zagen we zijn AN UNSUIT ABLE JOB FOR A WOMAN (1981). FLIGHT TO BERLIN dateert van 1983. Hij schreef zelf het scenario. Petit werd in 1949 in Engeland geboren. Hij voltooide zijn studie in 1971 en begon het jaar daarop als scenarist voor Warner Bros London. Van 1973 tot 1978 was hij redakteur bij Time Out Magazine, London. Als filmmaker debuteerde hij in 1979 met RADIO ON. Na AN UNSUITABLE JOB ... maakte hij ook nog een film voor Channel Four over Wim Wenders: FLYING FISH OVER HOLLYWOOD.
Momenteel werkt hij aan CHINESE BOXES.
Flight to Berlin
Susannah Lawrence komt als toeriste vanuit Londen in Berlijn aan om uit te zoeken waar haar oudere zus, Julie, een fotografe, zich ophoudt. Beiden zijn in verschillende landen opgegroeid en quasi vreemden voor elkaar. Susannah is blijkbaar ook op de vlucht voor haar verleden. Wordt ze opgespoord door de politie ? Poogt ze in de anonimiteit weg te vluchten ? Feit is dat ze zich in Berlijn Marianne noemt en allerlei mysterieuse dingen meemaakt, de ene al geheimzinniger dan de andere. Ze is in een ander verhaal terecht gekomen waarbij iedereen meer van haar schijnt af te weten dan zijzelf.
Eigenlijk had de film zich in Parijs moeten afspelen maar Petits constatering dat Parijs kapot gefilmd is, dat Wenders jongste film PARIS, TEXAS zou gaan heten en dat de as van de produktieketen naar Berlijn werd verplaatst deed ook de titelkeuze wijzigen. Overigens was Petit daar niet ontevreden over. Berlijn, een uithoek van de westerse wereld, is een mysterieuze en magische stad omdat ze zo gesloten is, op zich al een metafoor voor het westen. Chris Petit die eerder met RADIO ON en AN UNSUITABLE JOB FOR A WOMAN bewees hoe hij een mystery-triller spannend en boeiend moet houden, citeert in FLIGHT TO BERLIN uit de cinema van Rivette, Godard, Bresson, Wim Wenders, uit de film noir en de Amerikaanse B-movie, maar ook uit de hedendaagse popmuziek (songtitels als "Don't call us we call you" en "Lady of the night" zijn spelenderwijs in bepaalde dialogen gesmokkeld). Intussen heeft Petit alweer een nieuwe in de maak: CHINESE BOXES, een triller rond het heroïnegoedje. Een film die een terugkeer moet inluiden van de Europese film naar de echte B-movie american style: met weinig geld (300.000 mark) en in een korte tijd (18 dagen) gemaakt. Het elliptische script, dat iets heeft van PIERROT LE FOU, de humor - Eddie Constantine speelt in FLIGHT TO BERLIN zijn eigen "rol" en commentarieert terloops President Reagans filmcarrière bvb. - het excellente camerawerk, een briljante score van lrmin Schmidt, en het supermysterieuze verhaalkader maken FLIGHT TO BERLIN (" een vrouw op drift") bijzonder intrigerend en van Chris Petit één van de meest ondergewaardeerde cineasten uit de moderne film noir.
FLIGHT TO BERLIN, een sfeerrijke, cosmopolitische mystery-triller.
Petit is op het Filmgebeuren geen onbekende meer. Vorig jaar zagen we zijn AN UNSUIT ABLE JOB FOR A WOMAN (1981). FLIGHT TO BERLIN dateert van 1983. Hij schreef zelf het scenario. Petit werd in 1949 in Engeland geboren. Hij voltooide zijn studie in 1971 en begon het jaar daarop als scenarist voor Warner Bros London. Van 1973 tot 1978 was hij redakteur bij Time Out Magazine, London. Als filmmaker debuteerde hij in 1979 met RADIO ON. Na AN UNSUITABLE JOB ... maakte hij ook nog een film voor Channel Four over Wim Wenders: FLYING FISH OVER HOLLYWOOD.
Momenteel werkt hij aan CHINESE BOXES.
Flight to Berlin
Susannah Lawrence komt als toeriste vanuit Londen in Berlijn aan om uit te zoeken waar haar oudere zus, Julie, een fotografe, zich ophoudt. Beiden zijn in verschillende landen opgegroeid en quasi vreemden voor elkaar. Susannah is blijkbaar ook op de vlucht voor haar verleden. Wordt ze opgespoord door de politie ? Poogt ze in de anonimiteit weg te vluchten ? Feit is dat ze zich in Berlijn Marianne noemt en allerlei mysterieuse dingen meemaakt, de ene al geheimzinniger dan de andere. Ze is in een ander verhaal terecht gekomen waarbij iedereen meer van haar schijnt af te weten dan zijzelf.
Eigenlijk had de film zich in Parijs moeten afspelen maar Petits constatering dat Parijs kapot gefilmd is, dat Wenders jongste film PARIS, TEXAS zou gaan heten en dat de as van de produktieketen naar Berlijn werd verplaatst deed ook de titelkeuze wijzigen. Overigens was Petit daar niet ontevreden over. Berlijn, een uithoek van de westerse wereld, is een mysterieuze en magische stad omdat ze zo gesloten is, op zich al een metafoor voor het westen. Chris Petit die eerder met RADIO ON en AN UNSUITABLE JOB FOR A WOMAN bewees hoe hij een mystery-triller spannend en boeiend moet houden, citeert in FLIGHT TO BERLIN uit de cinema van Rivette, Godard, Bresson, Wim Wenders, uit de film noir en de Amerikaanse B-movie, maar ook uit de hedendaagse popmuziek (songtitels als "Don't call us we call you" en "Lady of the night" zijn spelenderwijs in bepaalde dialogen gesmokkeld). Intussen heeft Petit alweer een nieuwe in de maak: CHINESE BOXES, een triller rond het heroïnegoedje. Een film die een terugkeer moet inluiden van de Europese film naar de echte B-movie american style: met weinig geld (300.000 mark) en in een korte tijd (18 dagen) gemaakt. Het elliptische script, dat iets heeft van PIERROT LE FOU, de humor - Eddie Constantine speelt in FLIGHT TO BERLIN zijn eigen "rol" en commentarieert terloops President Reagans filmcarrière bvb. - het excellente camerawerk, een briljante score van lrmin Schmidt, en het supermysterieuze verhaalkader maken FLIGHT TO BERLIN (" een vrouw op drift") bijzonder intrigerend en van Chris Petit één van de meest ondergewaardeerde cineasten uit de moderne film noir.
FLIGHT TO BERLIN, een sfeerrijke, cosmopolitische mystery-triller.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Christopher Petit
Componist
Irmin Schmidt
Met
Tusse Silberg, Paul Freeman, Lisa Kreuzer
Scenario
Christopher Petit, Walter Donahue, Lynda Myles, Peter Sainsbury
Cinematograaf
Martin Schäfer
Monteur
Peter Przygodda
Producent
Chris Sievernich
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigd Koninkrijk, West-Duitsland
Scenario gebaseerd op
"Strange Days" (Jennifer Potter)
Jaar
1984