Regisseur
Giuliano Montaldo
Componist
Ennio Morricone
Met
Philippe Noiret, Rupert Everett, Valeria Golino, Nicola Farron, Anna Lezzi
Editie 1987
100'
-
1987
-
Drama
-
Taal:
Italiaans
1938. Italië. Mussolini heeft net de rassenwetten ingesteld. Een man stapt over de blinkende straatstenen. Hij draagt een grijze overjas, sober maar elegant, rond zijn hals een sjerp en op zijn hoofd een hoed . Op de gouden montuur van zijn bril weerkaatst in de nacht nu en dan een schittering, die de onrust in zijn blik nauwelijks verbergt. Het lijkt wel of hij elders is in zijn gedachten. Met haastige stappen beweegt hij over de natte straatstenen. Plots stopt hij en houdt zijn gehandschoende hand tegen zijn hart . De pijn moet hevig zijn, ze vervormt zijn gezicht. Deze man is dokter Fadigati die niet zo lang geleden nog het hoogst in aanzien stond bij de bewoners van de stad. Hij heeft zopas aan een tafel in het café Eraldo Deliliers opgemerkt, de mooie blonde jongeman die, nadat hij zijn hoofd op hol had gebracht en van zijn geld goed geprofiteerd had, Fadigati op een zeer lafhartige manier liet staan, geruïneerd, ten prooi aan de volkswraak. Nooit zal Fadigati dat te boven komen.
Giuliano Montaldo's De gouden bril vertelt het verhaal van een man op de vlucht, op de vlucht voor geruchten. Niet ten onrechte doet de film bij momenten denken aan Visconti 's Dood in Venetië en aan De Sica's Il Giardinno dei Finzi Contini. Montaldo heeft ooit nog een tijdje samengewerkt met Visconti en de Sica 's film gaat terug op die andere roman van Bassani . Overigens werd het lot van homoseksuelen in het fascistisch Italië eerder al behandeld in Scala's Una Giornata Particolare.
Jaren geleden stopte een enthousiaste Richard Burton de novelle van Bassani in de handen van Vittorio de Sica. Dat moest verfilmd worden, vond hij.
Philippe Noiret was ook heel vlug gewonnen voor het scenario. Als dokter Fadigati speelt hij een glasrol. Zijn medespeler is niemand minder dan Rupert Everett die we hier in een heel andere rol zien dan in Kroniek van een aangekondigde dood. Regisseur Montaldo had weinig moeite en beschikte over een sterke bezetting om van een schitterend scenario een schitterende film te maken. (vrij naar persmap)
Giuliano Montaldo's De gouden bril vertelt het verhaal van een man op de vlucht, op de vlucht voor geruchten. Niet ten onrechte doet de film bij momenten denken aan Visconti 's Dood in Venetië en aan De Sica's Il Giardinno dei Finzi Contini. Montaldo heeft ooit nog een tijdje samengewerkt met Visconti en de Sica 's film gaat terug op die andere roman van Bassani . Overigens werd het lot van homoseksuelen in het fascistisch Italië eerder al behandeld in Scala's Una Giornata Particolare.
Jaren geleden stopte een enthousiaste Richard Burton de novelle van Bassani in de handen van Vittorio de Sica. Dat moest verfilmd worden, vond hij.
Philippe Noiret was ook heel vlug gewonnen voor het scenario. Als dokter Fadigati speelt hij een glasrol. Zijn medespeler is niemand minder dan Rupert Everett die we hier in een heel andere rol zien dan in Kroniek van een aangekondigde dood. Regisseur Montaldo had weinig moeite en beschikte over een sterke bezetting om van een schitterend scenario een schitterende film te maken. (vrij naar persmap)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Giuliano Montaldo
Componist
Ennio Morricone
Met
Philippe Noiret, Rupert Everett, Valeria Golino, Nicola Farron, Anna Lezzi
Scenario
Giuliano Montaldo, Nicola Badalucco
Cinematograaf
Armando Nannuzzi
Monteur
Alfredo Muschietti
Meer informatie
Taal
Italiaans
Productielanden
Italië, Joegoslavië, Frankrijk
Scenario gebaseerd op
Gli Occhiali d'Oro, novelle van Giorgio Bassani
Jaar
1987