01ce334a b63f 46f6 8610 1ec8f5872053

Emile de Antonio

In the King of Prussia

Regisseur Emile de Antonio Met Daniel Berrigan, Philip Berrigan, Futura 2000
92' - 1982 - Drama - Taal: Engels
MILE DE ANTONIO
Geboren in Scranton Pennsylvania, 1920. Studeerde in Harvard. Onderricht filosofie en literatuur aan het "College of William and Mary" en aan de City University of New York. Werkte nog als havenarbeider, vertaler en redacteur. Heeft nog shows van Merce Cunningham en John Cage geproduceerd. Sinds 1961 één van Amerika's belangrijkste politieke en documentaire-filmers. POINT OF ORDER ('63) bracht zijn doorbraak. IN THE YEAR OF THE PIG ('68) leverde een oscar op. MILLHOUSE, A WHITE COMEDY ('71) deed de Marx-brothers humor herleven, dankzij acteur Nixon. PAINTERS PAINTING ('76) kreeg hij het FBI op bezoek. IN THE KING OF PRUSSIA ('82) is zijn eerste fictie-film. Momenteel werkt hij aan een nieuwe film in Canada. Vandaar zijn afwezigheid in Gent, hoewel hij zeer graag erbij had willen zijn.

In the King of Prussia
Emile de Antonio's IN THE KING OF PRUSSIA is een reconstructie van het proces tegen de zogeheten "Plowshares Eight", zo genoemd als zinspeling op het Bijbelwoord: smeed uw zwaarden om tot ploegijzers. Samen met zes andere mannen en vrouwen werden tijdens dat proces (6 maart 1981) de gebroeders Jezuïetpaters Daniel en Philip Berrigan (voordien ook al betrokken in het fameuze Catonsville Nine-proces, waarvan Gregory Peck de film produceerde) tot zware gevangenisstraffen veroordeeld wegens inbraak - op 9 september 1980 - in het General Electric Space Technology Centre in het stadje King of Prussia in Pennsylvania. Ze vernielden er verscheidene kernkoppen en besmeurden er geheime documenten met hun bloed. Het was een symbolische daad, met de bedoeling de aandacht te vestigen op de bijdrage die schijnbaar "onschuldige" bedrijven leveren in het vervaardigen van atoomwapens.

Bij een werk als IN THE KING OF PRUSSIA passen geen kritische etiketten van goed of slecht meer: het IS een adembenemend, fascinerend document. Elke andere commentaar is misplaatst, als men weet dat de film op videotape in 2 1/2 dagen opgenomen werd, precies de tijd die er lag tussen het einde van het proces en de uitspraak. Aangezien de beklaagden zichzelf spelen (en ze dadelijk na de uitspraak de gevangenis in moesten) was er geen tijd voor repetities of herhalingen (er wordt vaak duidelijk tekst van papier afgelezen). De enige bekende vertolkersnaam is die van Martin Sheen die rechter Samuel W. Sains speelt. Als basis voor het 70 bladzijden tellende script gebruikte Emile de Antonio de echte procesverslagen. Daartussen monteerde hij opnamen van protestacties tijdens het proces, getuigenissen van mensen die als getuigen niet op het proces waren toegelaten en gewoon beelden van de beklaagden tijdens persconferenties en bij het verlaten van het gerechtsgebouw… Emile de Antonio heeft IN THE KING OF PRUSSIA bewust "ruw" gehouden: ongepolijst, sober. De boodschap van de film wordt er des te duidelijker door: atoomenergie (lees: kernreactoren, nucleaire bewapening, het militair-industrieel complex) is ONZE verantwoordelijkheid.
(Jean-Pierre Wauters in "Film en Televisie" april 1983)

Wat de film zo indrukwekkend maakt zijn de monologen van de aangeklaagden en het totale onbegrip en koude afwijzing van de kant van de autoriteiten. De mengeling van nauwkeurig "nagespeelde scènes" en puur documentaire opnamen geeft aan het geheel een extra dimensie, die je dubbel hard drukt op de levensechte conflicten in de film. Een pure registratie van het proces (oorspronkelijk de bedoeling, maar niet uitvoerbaar vanwege juridische problemen e.d.) had nooit zo'n kracht kunnen ontwikkelen.

Image gallery

01ce334a b63f 46f6 8610 1ec8f5872053
350f0ba0 dd5e 42ee bb41 c13f700c261c

Generiek

Regisseur

Emile de Antonio

Met

Daniel Berrigan, Philip Berrigan, Futura 2000

Scenario

Emile de Antonio

Cinematograaf

Judy Irola

Producent

Emile de Antonio, Vincent Hanlon

Meer informatie

Taal

Engels

Productielanden

Verenigde Staten van Amerika

Jaar

1982