De regisseur werd wereldberoemd door zijn onvergetelijke NAAKT EILAND. Hij begon zijn karrière als assistent van wijlen Mizoguschi, die gerekend wordt tot het allergrootste filmtalent die Japan ooit kende. Door het gehele oeuvre van Shindo loopt er een scherpe lijn: die van het extreme. Shindo is niet geïnteresseerd in alledaagse menselijke situaties. De mens, aldus Shindo, toont pas zijn ware gelaat als men hem stelt en observeert in zeer onaangename en extreme situaties. Hij gelooft slechts in het primitieve van de mens. Er zijn weinig films die het mensbeeld zo genadeloos aftakelen en ontdoen van alle beschavingsmaskers als die van Shindo. Men denke ook maar aan zijn beruchte ONIBABA.
KURONEKO is terug een verhaal in de trant van ONIBABA. Even gewelddadig in terreur en erotiek, is het gesitueerd in het middeleeuwse Japan, en vertelt het verhaal van twee vrouwen die vermoord worden door een bende losbandige samoerais die hen eerst verkracht hebben. Hun geesten zullen een evidente wraak uitvoeren.
Ze vallen binnen bij de dronken samoerais en de jongste begint de niets vermoedende mannen te verleiden. In een overvloed van eten, drank en plezier is het maar een kleintje de feestvierende mannen de hals om te wringen. Met een fantastisch sfeervolle en kontrastrijke zwart-wit fotografie, weet Shindo een makabere ondertoon aan zijn film te geven die een ongewoon beeld geeft van de zin voor fantasie en het bovennatuurlijke in de Japanse mythologie.
Image gallery
Generiek
Kaneto Shindô
Kichiemon Nakamura, Nobuko Otowa, Kei Satô
Kaneto Shindô
Norimichi Igawa, Kiyomi Kuroda
Hisao Enoki
Nobuyo Horiba, Kazuo Kuwahara, Setsuo Noto
Meer informatie
Japans
Japan
1968