Regisseur
Carlos Sorin
Componist
Carlos Franzetti
Met
Ulises Dumont, Julio Chávez, Villanueva Cosse
Editie 1987
107'
-
1986
-
Drama, Komedie
-
Taal:
Spaans
In 1860 steekt de Franse advocaat Orélie Antoine de Tounens de oceaan over en strandt op Zuid-Argentinië. Niet zomaar. Hij wil rijk worden en zich door de autochtone indianenstammen tot koning van Araucanië en Patagonië laten kronen. Het avontuur loopt echter slecht af. Ongeveer meer dan een eeuw later, Buenos Aires. Een filmploeg bereidt de opnamen van een nieuwe historische film over de heldendaden van de Fransman voor. Plots echter haakt de geldschieter af, verdwijnt spoorloos en laat de produktie in een beslissende fase achter. De regisseur wil evenwel zijn projekt voortzetten, ook al moet dat dan met een sterk gekrompen budget en op straat geronselde acteurs ... Wanneer de hele ploeg dan voor de opnamen in het dorre Patagonië aankomt ontstaat een steeds grotere overeenkomst tussen het verloop van de onderneming van de regisseur en die van de Tounens. Zoals de Fransman bij de verwezenlijking van zijn utopische droom o.a. door zijn eigen grootheidswaanzin het verzet van de inboorlingen, de vijandige natuurlijke omgeving van Patagonië gehinderd werd, zo zit nu ook de regisseur vast in een dwangpositie , bijna totale isolatie , geldgebrek , tegenkanting van de plaatselijke bevolking ... Daarbij komt nog dat de ploeg zijn mistevredenheid met de hele situatie begint te uiten. Hoe het ook zij, met dezelfde waanzinnige hardnekkigheid waarmee de Fransman te werk ging, wil de regisseur kost wat kost zijn doel bereiken. Een doel dat mettertijd al even utopisch wordt.
Een film in een film. Een film over tegenspoed. En zoals veel Argentijnse films van vandaag een parabel, dit keer over het maken van een film in Argentinië. La Pelicula del Rey haalde de Gouden Leeuw op het festival van Venetië en de grote prijs op het festival van Biarritz. Carlos Sorins eerste speelfilm, die over de onmogelijkheid gaat om gekken, om cineasten het zwijgen op te leggen, is een aanrader. (vrij naar persmap)
Een film in een film. Een film over tegenspoed. En zoals veel Argentijnse films van vandaag een parabel, dit keer over het maken van een film in Argentinië. La Pelicula del Rey haalde de Gouden Leeuw op het festival van Venetië en de grote prijs op het festival van Biarritz. Carlos Sorins eerste speelfilm, die over de onmogelijkheid gaat om gekken, om cineasten het zwijgen op te leggen, is een aanrader. (vrij naar persmap)
In 1860 steekt de Franse advocaat Orélie Antoine de Tounens de oceaan over en strandt op Zuid-Argentinië. Niet zomaar. Hij wil rijk worden en zich door de autochtone indianenstammen tot koning van Araucanië en Patagonië laten kronen. Het avontuur loopt echter slecht af. Ongeveer meer dan een eeuw later, Buenos Aires. Een filmploeg bereidt de opnamen van een nieuwe historische film over de heldendaden van de Fransman voor. Plots echter haakt de geldschieter af, verdwijnt spoorloos en laat de produktie in een beslissende fase achter. De regisseur wil evenwel zijn projekt voortzetten, ook al moet dat dan met een sterk gekrompen budget en op straat geronselde acteurs ... Wanneer de hele ploeg dan voor de opnamen in het dorre Patagonië aankomt ontstaat een steeds grotere overeenkomst tussen het verloop van de onderneming van de regisseur en die van de Tounens. Zoals de Fransman bij de verwezenlijking van zijn utopische droom o.a. door zijn eigen grootheidswaanzin het verzet van de inboorlingen, de vijandige natuurlijke omgeving van Patagonië gehinderd werd, zo zit nu ook de regisseur vast in een dwangpositie , bijna totale isolatie , geldgebrek , tegenkanting van de plaatselijke bevolking ... Daarbij komt nog dat de ploeg zijn mistevredenheid met de hele situatie begint te uiten. Hoe het ook zij, met dezelfde waanzinnige hardnekkigheid waarmee de Fransman te werk ging, wil de regisseur kost wat kost zijn doel bereiken. Een doel dat mettertijd al even utopisch wordt.
Een film in een film. Een film over tegenspoed. En zoals veel Argentijnse films van vandaag een parabel, dit keer over het maken van een film in Argentinië. La Pelicula del Rey haalde de Gouden Leeuw op het festival van Venetië en de grote prijs op het festival van Biarritz. Carlos Sorins eerste speelfilm, die over de onmogelijkheid gaat om gekken, om cineasten het zwijgen op te leggen, is een aanrader. (vrij naar persmap)
Een film in een film. Een film over tegenspoed. En zoals veel Argentijnse films van vandaag een parabel, dit keer over het maken van een film in Argentinië. La Pelicula del Rey haalde de Gouden Leeuw op het festival van Venetië en de grote prijs op het festival van Biarritz. Carlos Sorins eerste speelfilm, die over de onmogelijkheid gaat om gekken, om cineasten het zwijgen op te leggen, is een aanrader. (vrij naar persmap)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Carlos Sorin
Componist
Carlos Franzetti
Met
Ulises Dumont, Julio Chávez, Villanueva Cosse
Scenario
Carlos Sorin, Jorge Goldenberg
Cinematograaf
Esteban Courtalon
Monteur
Alberto Yaccelini
Producent
Ezquiel Abalos, Perla Lichtenstein, Gustavo Sierra
Meer informatie
Taal
Spaans
Productielanden
Argentinië
Jaar
1986