Regisseur
Roland Lethem
Componist
Kristín Ólafsdóttir
Met
Madiana Lamouret
Editie 1981
-
1981
-
Fantasy, Documentaire
-
Taal:
Frans
ROLAND LETHEM
Eén jaar studies aan het INSAS, was genoeg voor Roland Lethem om het “enfant terrible” te worden van de franstalige belgische film. Begon kritieken en boeken te pennen o.a. Voor "Mini-Minuit Fantastique" en "Cinema Rising", en in samenwerking twee boeken over Science-Fiction: "65 ans de S. -F au Cinéma” ('69) en "La Science-Fiction au Cinéma" ('72). Een keuze uit zijn filmografie: LA DOUBLE INSOMNIE ('64), LA BALLADE DES AMANTS MAUDITS ('66), LES SOUFFRANCES D'UN OEUF MEURTRI ('67), LE SEXE ENRAGE ('69), BANDE DE GONS ('70, langspeelfilm), LE VAMPIRE DE LA CINEMATHEQUE ('71), THALAMUS LIVES('72), LE SAIGNEUR EST AVEC NOUS ('74, langspeelfilm), LE SEXE EN RAGE DE LA FEE SANGUINAIRE ('80, anthologie montage van een aantal kortfilms), TROIS PIERRES ('81) en LA SAGA DE MADIANA ('81).
De volledige titel van Lethem's nieuwste film is LA SAGA DE MADIANA - au Centre de la Terre (Madiana's saga naar het middelpunt van de aarde). We vertonen de film, samen met een andere kortfilm van Lethem TROIS PIERRES, waarvan het materiaal in een eerste montage van de SAGA DE MA DIANA verweven zat. En zoals Lethem het zelf zegt: "Om een mooi beeld te maken, de kortfilm is voor de langspeler zoals de maan is voor de aarde, een natuurlijke satelliet". Als Jules Verne - aanvaardbare hypothese - een profeet was, was zijn "Reis naar het middelpunt van de aarde" een geniale utopie, of beter gezegd, was het een anticipatie van ontdekkingen die nog moeten komen? Om op deze vraag te antwoorden, met behulp van Madiana Lamouret, een medium met buitengewone gaven, zijn we naar IJsland getrokken, eerst voor het volgen van de richtlijnen van Jules Verne, vervolgens onder leiding en bescherming van Bordár Snaefellsás, de enige historische IJslandse figuur die de mythologische dimensie van een God heeft verworven in het IJslands volksgeheugen.
LA SAGA DE MADIANA is een film van parapsychologische ontdekkingen, waarbij de resultaten van visioenen bepalend zijn voor de volgende stappen. De cinema stelt zich hier ten dienste van een onderzoek, onderwerpt zich aan de minste wensen van het medium om haar werk te vergemakkelijken, neemt deel aan het zoeken in onbekende werelden, die valstrikken, hinderlagen, onvoorzienbare gevaren verbergen. LA SAGA DE MADIANA is een dokumentaire film die de toeschouwer leidt naar een fantastische film: naar een reis naar het midden van de steen, naar ontmoetingen te midden van andere dimensies, naar de rites uit een andere tijd. "Ziehier het besluit van een verhaal, waaraan mensen die gewoon zijn zich nooit over iets te verwonderen, zullen weigeren enig geloof te hechten. Maar ik ben op voorhand gepantserd tegen al het menselijk ongeloof'' (Jules Verne in "De reis naar het middelpunt van de aarde", 1864).
Eén jaar studies aan het INSAS, was genoeg voor Roland Lethem om het “enfant terrible” te worden van de franstalige belgische film. Begon kritieken en boeken te pennen o.a. Voor "Mini-Minuit Fantastique" en "Cinema Rising", en in samenwerking twee boeken over Science-Fiction: "65 ans de S. -F au Cinéma” ('69) en "La Science-Fiction au Cinéma" ('72). Een keuze uit zijn filmografie: LA DOUBLE INSOMNIE ('64), LA BALLADE DES AMANTS MAUDITS ('66), LES SOUFFRANCES D'UN OEUF MEURTRI ('67), LE SEXE ENRAGE ('69), BANDE DE GONS ('70, langspeelfilm), LE VAMPIRE DE LA CINEMATHEQUE ('71), THALAMUS LIVES('72), LE SAIGNEUR EST AVEC NOUS ('74, langspeelfilm), LE SEXE EN RAGE DE LA FEE SANGUINAIRE ('80, anthologie montage van een aantal kortfilms), TROIS PIERRES ('81) en LA SAGA DE MADIANA ('81).
De volledige titel van Lethem's nieuwste film is LA SAGA DE MADIANA - au Centre de la Terre (Madiana's saga naar het middelpunt van de aarde). We vertonen de film, samen met een andere kortfilm van Lethem TROIS PIERRES, waarvan het materiaal in een eerste montage van de SAGA DE MA DIANA verweven zat. En zoals Lethem het zelf zegt: "Om een mooi beeld te maken, de kortfilm is voor de langspeler zoals de maan is voor de aarde, een natuurlijke satelliet". Als Jules Verne - aanvaardbare hypothese - een profeet was, was zijn "Reis naar het middelpunt van de aarde" een geniale utopie, of beter gezegd, was het een anticipatie van ontdekkingen die nog moeten komen? Om op deze vraag te antwoorden, met behulp van Madiana Lamouret, een medium met buitengewone gaven, zijn we naar IJsland getrokken, eerst voor het volgen van de richtlijnen van Jules Verne, vervolgens onder leiding en bescherming van Bordár Snaefellsás, de enige historische IJslandse figuur die de mythologische dimensie van een God heeft verworven in het IJslands volksgeheugen.
LA SAGA DE MADIANA is een film van parapsychologische ontdekkingen, waarbij de resultaten van visioenen bepalend zijn voor de volgende stappen. De cinema stelt zich hier ten dienste van een onderzoek, onderwerpt zich aan de minste wensen van het medium om haar werk te vergemakkelijken, neemt deel aan het zoeken in onbekende werelden, die valstrikken, hinderlagen, onvoorzienbare gevaren verbergen. LA SAGA DE MADIANA is een dokumentaire film die de toeschouwer leidt naar een fantastische film: naar een reis naar het midden van de steen, naar ontmoetingen te midden van andere dimensies, naar de rites uit een andere tijd. "Ziehier het besluit van een verhaal, waaraan mensen die gewoon zijn zich nooit over iets te verwonderen, zullen weigeren enig geloof te hechten. Maar ik ben op voorhand gepantserd tegen al het menselijk ongeloof'' (Jules Verne in "De reis naar het middelpunt van de aarde", 1864).
Image gallery
Generiek
Regisseur
Roland Lethem
Componist
Kristín Ólafsdóttir
Met
Madiana Lamouret
Scenario
Roland Lethem
Monteur
Ernst Kettler, Jean-Claude Neckelbrouck, Pall Steingrimsson
Producent
Roland Lethem
Meer informatie
Taal
Frans
Productielanden
België
Jaar
1981