Regisseur
Gilles Carle
Componist
Pierre F. Brault
Met
Micheline Lanctôt, Donald Pilon, Reynald Bouchard
Editie 1992
115'
-
1972
-
Drama, Komedie
-
Taal:
Frans
Deze film is Gilles Carles reactie tegen zijn leven in de grootstad Montreal: een wereld van beton en plastic boompjes. Zijn film bepaalde hij als een 'religieuze western, een door het Evangelie geïnspireerde modern parabel'. Met die bepaling kun je alle kanten uit. Centraal staat in de film het personage Bernadette Brown (alias Bonheur), een bourgeoise die met haar tweejarig zoontje de stad ontvlucht om op het platteland gezond en natuurlijk te gaan leven. Ze eet vegetarisch, bedrijft vrije liefde, leeft naar een commune-ideaal en stelt haar huis en zichzelf (geestelijk en lichamelijk) helemaal ter beschikking van de evennaaste, die een beroep op haar doet. Ze haat alle geweld. Maar ze zal haar rousseauïstisch hippie-ideaal en
'maternalistische filantropie' stukschieten wanneer zij met een geweer begint te vuren op toegestroomde pelgrims (zij wordt vereerd als een nieuwe Bernadette Soubirous). De film is een fabel over het failliet van een ideaal, van de mythe van de terugkeer naar goede moeder natuur; de illustratie van de droom en de frustraties van een burgervrouwtje. (Film en Televisie, jan. 1973)
'maternalistische filantropie' stukschieten wanneer zij met een geweer begint te vuren op toegestroomde pelgrims (zij wordt vereerd als een nieuwe Bernadette Soubirous). De film is een fabel over het failliet van een ideaal, van de mythe van de terugkeer naar goede moeder natuur; de illustratie van de droom en de frustraties van een burgervrouwtje. (Film en Televisie, jan. 1973)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Gilles Carle
Componist
Pierre F. Brault
Met
Micheline Lanctôt, Donald Pilon, Reynald Bouchard
Scenario
Gilles Carle
Cinematograaf
René Verzier
Monteur
Gilles Carle, Susan Kay
Producent
Pierre Lamy
Meer informatie
Taal
Frans
Productielanden
Canada
Jaar
1972