Regisseur
James Benning
Met
Rhonda Bell, Elion Sucher
Editie 1987
95'
-
1986
-
Misdaad, Drama
-
Taal:
Engels
Twee huiveringwekkende voorvallen vormden het uitgangspunt voor James Bennings duistere bezinning rond « landschap», zowel fysisch als mentaal, en moord. Het minst recente voorval uit dit docudrama heeft Hitchcock geïnspireerd bij zijn Psycho.
De moordenaars in James Bennings film zijn een paranoïde teenager uit Californië en de nogal zwijgzame, in zichzelf gekeerde boer uit Wisconsin. Het reconstruerende vertellen van Zelfmoordlandschap verschaft de toeschouwer inzage in hun psychische stoornissen en confronteert hem met de talloze interpretaties die aan hun gewelddaden kunnen worden gegeven. Zowel Bernadette Protti, die in 1984 een graag geziene medeleerlinge met een keukenmes ombracht, als Edward Gein, die in 1957 de vrouw van een winkelier doodschoot, het lijk naar huis meenam en in stukken hakte, zijn voorbeelden van wat William Faulkner ooit schreef in « The Sound and the Fury »: ik weende niet, maar ik kon niet ophouden. En dat geldt in zeker opzicht ook voor James Benning in zijn gedrevenheid om de achtergrond en de omstandigheden te reconstrueren. Gegevens die hem overigens een « story » opleverden zoals hij ze nog nooit voordien vertelde.
Bij deze reconstructie hechtte James Benning vooral belang aan de totale omgeving van beide moordenaars . De cheerleader van het high school sportteam en haar moordenaar Bernadette Protti groeiden op in een upper-middle-class voorstad van San Francisco, overstelpt van clichés over fatsoen. De boer uit Wisconsin leefde in een grijze sombere, tamelijk geïsoleerde en antisociale omgeving die ontegensprekelijk bijdroeg tot een plotse uitbarsting van geweld.
Het landschap dwingt tot zelfdestructief gedrag. James Bennings uiterst koele, bijna louter registrerende beelden sluiten elke morbide sensatiezucht uit. Zelfmoordlandschap wekt bij de toeschouwer gevoelens van twijfel of vredige gelatenheid op. Twijfel over de mogelijkheid, de mens, onze soort, restloos te doorgronden. (vrij naar persdossier)
De moordenaars in James Bennings film zijn een paranoïde teenager uit Californië en de nogal zwijgzame, in zichzelf gekeerde boer uit Wisconsin. Het reconstruerende vertellen van Zelfmoordlandschap verschaft de toeschouwer inzage in hun psychische stoornissen en confronteert hem met de talloze interpretaties die aan hun gewelddaden kunnen worden gegeven. Zowel Bernadette Protti, die in 1984 een graag geziene medeleerlinge met een keukenmes ombracht, als Edward Gein, die in 1957 de vrouw van een winkelier doodschoot, het lijk naar huis meenam en in stukken hakte, zijn voorbeelden van wat William Faulkner ooit schreef in « The Sound and the Fury »: ik weende niet, maar ik kon niet ophouden. En dat geldt in zeker opzicht ook voor James Benning in zijn gedrevenheid om de achtergrond en de omstandigheden te reconstrueren. Gegevens die hem overigens een « story » opleverden zoals hij ze nog nooit voordien vertelde.
Bij deze reconstructie hechtte James Benning vooral belang aan de totale omgeving van beide moordenaars . De cheerleader van het high school sportteam en haar moordenaar Bernadette Protti groeiden op in een upper-middle-class voorstad van San Francisco, overstelpt van clichés over fatsoen. De boer uit Wisconsin leefde in een grijze sombere, tamelijk geïsoleerde en antisociale omgeving die ontegensprekelijk bijdroeg tot een plotse uitbarsting van geweld.
Het landschap dwingt tot zelfdestructief gedrag. James Bennings uiterst koele, bijna louter registrerende beelden sluiten elke morbide sensatiezucht uit. Zelfmoordlandschap wekt bij de toeschouwer gevoelens van twijfel of vredige gelatenheid op. Twijfel over de mogelijkheid, de mens, onze soort, restloos te doorgronden. (vrij naar persdossier)
Image gallery
Generiek
Regisseur
James Benning
Met
Rhonda Bell, Elion Sucher
Scenario
James Benning
Cinematograaf
James Benning
Monteur
James Benning
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigde Staten van Amerika
Jaar
1986