Regisseur
John Sayles
Componist
Mason Daring
Met
Linda Griffiths, Jane Hallaren, Jon DeVries
Editie 1983
110'
-
1983
-
Drama, Romantisch
-
Taal:
Engels
JOHN SAYLES
John Sayles (1950) studeerde psychologie en deed allerlei losse baantjes tot hij in 1975 een prijs won met zijn korte verhaal ‘I-80 Nebraska’. Daarna publiceerde hij nog twee romans: "Pride of the Bimbos" en "Union Oues'' (1978). Hij schreef voor de filmer Roger Corman het scenario van PIRANHA, dat toen het grootste succes werd van Cormans "New World Pictures". Dit leverde Sayles aanbiedingen op van grote maatschappijen, maar tevens stelde het hem in staat om zijn eigen onafhankelîjke produktie op te zetten. RETURN OF THE SECAUCUS SEVEN is daarvan het eerste resultaat, dat door kritici tot de tien beste films van 1980 werd gerekend. In 1981 werd deze film tijdens het "Filmgebeuren" voor het eerst in België
vertoond maar bleef sindsdien onuitgebracht.
Lianna
Lianna is begin dertig en getrouwd met Dick, docent aan de universiteit. Ze hebben een niet al te beste verhouding, die nog voornamelijk bestaat vanwege hun kinderen. Dick doet weinig moeite om z'n slippertjes met studentes te verbergen. Als Lianna verliefd wordt op Ruth gebruikt Dick dit als argument om haar van haar kinderen te scheiden. Haar beste vriendin, Sandy mijdt haar vanaf dat moment als de pest. Voor het eerst in haar leven staat Lianna er helemaal alleen voor. Lianna is het verhaal van een vrouw die zich bewust wordt van zichzelf, leert haar eigen keuzes te maken. Ze ontdekt haar eigen seksualiteit en ontdekt hoe dat andere mensen in haar leven beïnvloedt.
(F.L Rotterdam)
LIANNA is een ontroerende film, zonder enige poespas gemaakt en typerend voor wat Sayles wil. Een goed verhaal dat over iets wezenlijks gaat, op heldere wijze vertellen zonder in de trucs te vervallen waarmee veel Hollywood-films zijn ingesmeerd. Ontroering, om maar wat te noemen, behoeft geen sentimenteel gejank te betekenen, nog eens aangedikt met zogenaamd hartverwarmende vioolsnaren (muzikale emotie weekt Sayles bvb. los met Otis Reddings "Try a little tenderness", sublieme scènes in LIANNA - noot van r.p.). Sayles bereikt in een fictievorm een realisme, dat gek genoeg iets "Engels" heeft en lijkt op het realisme van de betere Britse televisieseries. Hij heeft ook uitstekende actrices, die evenwel niet om hun naam en glamour gekozen zijn en zich normaal gedragen. LIANNA is zonder meer een knappe, zinnige en uitstekend gemaakte film. En nog geestig bovendien, wat wil je nog meer!
(Peter van Bueren in de Volkskrant)
John Sayles' LIANNA is alvast een ernstige discussiefilm over lesbische vrouwen. Lianna is een 30-jarige vrouw, moeder van twee jonge kinderen, die nog nauwelijks kan opschieten met haar intellectuele echtgenoot-filmfreak. Ook zij wil zich geestelijk ontplooien, maar zit gevangen in haar gezinssituatie. Ze leert een wat oudere vrouw kennen die haar lesbische geaardheid ontbolstert. Lianna neemt een radicaal besluit en verlaat haar man, waardoor ze in een maatschappelijk vacuüm terechtkomt, waaruit ze zich met veel moeite en pijn misschien zal kunnen losmaken. Sayles (zie ook THE RETURN OF THE SECAUSUS SEVEN) ontpopt zich andermaal als een gevoelig scenarist en een bedreven actrice-regisseur. Misschien tekent hij de echtgenoot (en de meeste mannen in de film) een tikkeltje te karikaturaal, als ''baddies". Toch stemt zijn rijk geschakeerde caleidoscoop van menselijke verscheurdheid die zo'n identiteitscrisis veroorzaakt tot nadenken.
(rp in "Film en Televisie", juli-augustus 83)
John Sayles (1950) studeerde psychologie en deed allerlei losse baantjes tot hij in 1975 een prijs won met zijn korte verhaal ‘I-80 Nebraska’. Daarna publiceerde hij nog twee romans: "Pride of the Bimbos" en "Union Oues'' (1978). Hij schreef voor de filmer Roger Corman het scenario van PIRANHA, dat toen het grootste succes werd van Cormans "New World Pictures". Dit leverde Sayles aanbiedingen op van grote maatschappijen, maar tevens stelde het hem in staat om zijn eigen onafhankelîjke produktie op te zetten. RETURN OF THE SECAUCUS SEVEN is daarvan het eerste resultaat, dat door kritici tot de tien beste films van 1980 werd gerekend. In 1981 werd deze film tijdens het "Filmgebeuren" voor het eerst in België
vertoond maar bleef sindsdien onuitgebracht.
Lianna
Lianna is begin dertig en getrouwd met Dick, docent aan de universiteit. Ze hebben een niet al te beste verhouding, die nog voornamelijk bestaat vanwege hun kinderen. Dick doet weinig moeite om z'n slippertjes met studentes te verbergen. Als Lianna verliefd wordt op Ruth gebruikt Dick dit als argument om haar van haar kinderen te scheiden. Haar beste vriendin, Sandy mijdt haar vanaf dat moment als de pest. Voor het eerst in haar leven staat Lianna er helemaal alleen voor. Lianna is het verhaal van een vrouw die zich bewust wordt van zichzelf, leert haar eigen keuzes te maken. Ze ontdekt haar eigen seksualiteit en ontdekt hoe dat andere mensen in haar leven beïnvloedt.
(F.L Rotterdam)
LIANNA is een ontroerende film, zonder enige poespas gemaakt en typerend voor wat Sayles wil. Een goed verhaal dat over iets wezenlijks gaat, op heldere wijze vertellen zonder in de trucs te vervallen waarmee veel Hollywood-films zijn ingesmeerd. Ontroering, om maar wat te noemen, behoeft geen sentimenteel gejank te betekenen, nog eens aangedikt met zogenaamd hartverwarmende vioolsnaren (muzikale emotie weekt Sayles bvb. los met Otis Reddings "Try a little tenderness", sublieme scènes in LIANNA - noot van r.p.). Sayles bereikt in een fictievorm een realisme, dat gek genoeg iets "Engels" heeft en lijkt op het realisme van de betere Britse televisieseries. Hij heeft ook uitstekende actrices, die evenwel niet om hun naam en glamour gekozen zijn en zich normaal gedragen. LIANNA is zonder meer een knappe, zinnige en uitstekend gemaakte film. En nog geestig bovendien, wat wil je nog meer!
(Peter van Bueren in de Volkskrant)
John Sayles' LIANNA is alvast een ernstige discussiefilm over lesbische vrouwen. Lianna is een 30-jarige vrouw, moeder van twee jonge kinderen, die nog nauwelijks kan opschieten met haar intellectuele echtgenoot-filmfreak. Ook zij wil zich geestelijk ontplooien, maar zit gevangen in haar gezinssituatie. Ze leert een wat oudere vrouw kennen die haar lesbische geaardheid ontbolstert. Lianna neemt een radicaal besluit en verlaat haar man, waardoor ze in een maatschappelijk vacuüm terechtkomt, waaruit ze zich met veel moeite en pijn misschien zal kunnen losmaken. Sayles (zie ook THE RETURN OF THE SECAUSUS SEVEN) ontpopt zich andermaal als een gevoelig scenarist en een bedreven actrice-regisseur. Misschien tekent hij de echtgenoot (en de meeste mannen in de film) een tikkeltje te karikaturaal, als ''baddies". Toch stemt zijn rijk geschakeerde caleidoscoop van menselijke verscheurdheid die zo'n identiteitscrisis veroorzaakt tot nadenken.
(rp in "Film en Televisie", juli-augustus 83)
Image gallery
Generiek
Regisseur
John Sayles
Componist
Mason Daring
Met
Linda Griffiths, Jane Hallaren, Jon DeVries
Scenario
John Sayles
Cinematograaf
Austin De Besche
Monteur
John Sayles
Producent
Maggie Renzi, Jeffrey Nelson
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigde Staten van Amerika
Jaar
1983