Dit is de eerste film van Saura sedert de dood van Diktator Franco. Vertoond in Cannes, kreeg LOS OJOS VENDADOS geen prijs, iets waar Saura toch geen belang aan hecht. Met LOS OJOS VENDADOS stelt Saura problemen aan de orde die aktueel zijn in onze hedendaagse maatschappij: de foltering.
In Spanje, en dat land staat altijd centraal als achtergrond in de films van Saura, is juist na de dood van Franco een wet tegen de foltering uitgevaardigd. De film is wat Saura zich inbeeldt over foltering en vooral wat eventueel zou kunnen komen op een moment dat het hier in Europa zo erg gaat worden als in Zuid-Amerika bijvoorbeeld.
Na de dood van Franco was er in Spanje een stijging van geweld en terrorisme. De zestienjarige zoon van Saura werd na een diskussie op het atheneum door rechtse militanten gewoon opgepakt en gedurende een hele tijd vastgehouden en gepijnigd. Kort daarna werd in Madrid een symposium gehouden over foltering in Zuid-Amerika. Saura bazeerde deze film op de getuigenis van een jonge vrouw die daar kwam spreken over de folteringen die zij heeft moeten doorstaan. LOS OJOS VENDADOS ontleedt de gevolgen die zich hierdoor zouden kunnen voordoen in de verbeelding en op het gevoelsleven van een man, in deze film een toneelregisseur.
(uit Kataloog Filmgebeuren 1981)
Image gallery
Generiek
Carlos Saura
Geraldine Chaplin, José Luis Gómez, Xabier Elorriaga
Carlos Saura
Teo Escamilla
Pablo G. del Amo
Elías Querejeta
Meer informatie
Spaans, Frans
Spanje, Frankrijk
1978