Regisseur
James Toback
Met
Ray Sharkey, Ornella Muti, Klaus Kinski
Editie 1983
90'
-
1981
-
Drama, Romantisch
-
Taal:
Engels
JAMES TOBACK
Afgestudeerde van Harvard, en helemaal niet voorbestemd voor een filmcarrière, behoort Toback tot de meest talentrijke kineasten van de nieuwe generatie. Zijn naam viel voor het eerst op als scenarist van THE GAMBLER. Daarna maakte hij een schitterend debuut met FINGERS. Na LOVE AND MONEY realizeerde hij in '83 EXPOSED.
Love and Money
LOVE AND MONEY is een film die alles heeft om elke liefhebber van Amerikaanse kinema te doen watertanden. Toch ontbreekt er juist iets, waardoor hij door de mazen van de filmindustrie gevallen is en waardoor hij nog bijna geen vertoningen gehad heeft. En ook hierdoor wordt hij nu reeds gerangschikt bij de cult-films. Het Amerikaanse vakblad Variety vergelijkt zijn geval met dat van de film van lvan Passer CUTTER'S WAY, en dit is toch een zeer goede referentie, de flatteuse reputatie van de maker James Toback dan even buiten beschouwing latend.
Een eerste intrigerend aspekt van LOVE AND MONEY zijn de personages. Deze verdienen dan ook speciale attentie. Er is eerst Byron Levin, een gefrustreerde bankbediende in Los Angeles, die met zijn seniele grootvader leeft. Deze man - vertolkt door King Vidor - vraagt zijn kleinzoon steeds welke familierelatie hij met hem heeft! Dan heeft men de Heer en Mevrouw Stockheinz, vertolkt door Ornella Muti en Klaus Kinski. Kinski is hier echt de geknipte figuur om de duivelse supermagnaat uit te beelden. En tenslotte is er de figuur van een president-diktator (hier een linkse!) van de denkbeeldige Latijns-Amerikaanse bananenrepubliek Costa Salva. Byron Levin is tot over zijn oren verliefd op Ornella Muti en hij zou er om het even wat voor over hebben om haar te kunnen pakken. Maar dit leidt hem naar Zuid-Amerika waar het echtpaar Stockheinz in een duistere zaak van veel geld en veel zilver verwikkeld zitten. En om hier schoon schip te maken, moet zelfs de president - toevallig een oude schoolvriend van Levin, maar ondertussen politiek gearriveerd - van kant gemaakt worden. Of zou het niet beter zijn direkt Meneer Stockheinz zelf van kant te maken om de liefde van mevrouw te winnen?
Met LOVE AND MONEY krijgen we een typisch romantische avonturenfilm, magistraal uitgedacht naar eigen ervaringen door James Toback zelf. Zoals hijzelf beweert, hebben alle personages verbanden met mensen uit zijn eigen vriendenkring. Een van zijn studiegenoten in Harvard was inderdaad een telg van één van de machtigste grootgrondbezitters families in El Salvador. De twee polen van de film zijn enerzijds de internationale financiers der wereld badend in een overweldigende luxe en anderzijds de internationale betrokkenheid van diezelfde kapitaalbonzen in de korrupte regimes van de Derde Wereld hier in casu Latijns-Amerika. Een uitgelezen achtergrond dus om er een denderende thriller-comedy in te situeren waar trouwens humor en excentriciteit bepaald niet vermeden werd door James Toback. En wat dat betreft levert LOVE AND MONEY ons één van de gekste ménages à trois uit de recente Amerikaanse kinema: King Vidor als seniele grootvader tussen de protagonist en zijn bibliofiele minnares…
Afgestudeerde van Harvard, en helemaal niet voorbestemd voor een filmcarrière, behoort Toback tot de meest talentrijke kineasten van de nieuwe generatie. Zijn naam viel voor het eerst op als scenarist van THE GAMBLER. Daarna maakte hij een schitterend debuut met FINGERS. Na LOVE AND MONEY realizeerde hij in '83 EXPOSED.
Love and Money
LOVE AND MONEY is een film die alles heeft om elke liefhebber van Amerikaanse kinema te doen watertanden. Toch ontbreekt er juist iets, waardoor hij door de mazen van de filmindustrie gevallen is en waardoor hij nog bijna geen vertoningen gehad heeft. En ook hierdoor wordt hij nu reeds gerangschikt bij de cult-films. Het Amerikaanse vakblad Variety vergelijkt zijn geval met dat van de film van lvan Passer CUTTER'S WAY, en dit is toch een zeer goede referentie, de flatteuse reputatie van de maker James Toback dan even buiten beschouwing latend.
Een eerste intrigerend aspekt van LOVE AND MONEY zijn de personages. Deze verdienen dan ook speciale attentie. Er is eerst Byron Levin, een gefrustreerde bankbediende in Los Angeles, die met zijn seniele grootvader leeft. Deze man - vertolkt door King Vidor - vraagt zijn kleinzoon steeds welke familierelatie hij met hem heeft! Dan heeft men de Heer en Mevrouw Stockheinz, vertolkt door Ornella Muti en Klaus Kinski. Kinski is hier echt de geknipte figuur om de duivelse supermagnaat uit te beelden. En tenslotte is er de figuur van een president-diktator (hier een linkse!) van de denkbeeldige Latijns-Amerikaanse bananenrepubliek Costa Salva. Byron Levin is tot over zijn oren verliefd op Ornella Muti en hij zou er om het even wat voor over hebben om haar te kunnen pakken. Maar dit leidt hem naar Zuid-Amerika waar het echtpaar Stockheinz in een duistere zaak van veel geld en veel zilver verwikkeld zitten. En om hier schoon schip te maken, moet zelfs de president - toevallig een oude schoolvriend van Levin, maar ondertussen politiek gearriveerd - van kant gemaakt worden. Of zou het niet beter zijn direkt Meneer Stockheinz zelf van kant te maken om de liefde van mevrouw te winnen?
Met LOVE AND MONEY krijgen we een typisch romantische avonturenfilm, magistraal uitgedacht naar eigen ervaringen door James Toback zelf. Zoals hijzelf beweert, hebben alle personages verbanden met mensen uit zijn eigen vriendenkring. Een van zijn studiegenoten in Harvard was inderdaad een telg van één van de machtigste grootgrondbezitters families in El Salvador. De twee polen van de film zijn enerzijds de internationale financiers der wereld badend in een overweldigende luxe en anderzijds de internationale betrokkenheid van diezelfde kapitaalbonzen in de korrupte regimes van de Derde Wereld hier in casu Latijns-Amerika. Een uitgelezen achtergrond dus om er een denderende thriller-comedy in te situeren waar trouwens humor en excentriciteit bepaald niet vermeden werd door James Toback. En wat dat betreft levert LOVE AND MONEY ons één van de gekste ménages à trois uit de recente Amerikaanse kinema: King Vidor als seniele grootvader tussen de protagonist en zijn bibliofiele minnares…
Image gallery
Generiek
Regisseur
James Toback
Met
Ray Sharkey, Ornella Muti, Klaus Kinski
Scenario
James Toback
Cinematograaf
Fred Schuler
Monteur
Dennis M. Hill
Producent
James Toback
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigde Staten van Amerika, West-Duitsland
Jaar
1981