Regisseur
Michael Douglas
Componist
F. Skinner
Met
Jane Wyman, Rock Hudson, Agnes Moorehead
Editie 1992
108'
-
1954
-
Drama, Romantisch
-
Taal:
Duits, Engels
Sirk was al een eminent theater- en filmregisseur in Duitsland voor hij naar Amerika uitweek. Tot zijn bekendste Duitse films behoren enkele UFA-melodrama's rond een van Sehnsucht-verteerde Zarah Leander. Het duurde enige tijd voor Sirk in Hollywood werd aanvaard en hij realiseerde opdrachten in diverse genres eer hij zich in de jaren '50 kon profileren als de meester van de 'female weepie'. In '50 was Sirk onder contract gekomen bij Universa!. Sirks commerciële doorbraak kwam er in 1953 met Magnificent Obsession.
Sirk werd lange tijd verguisd door de kritiek, omdat hij werkte binnen-de conventies van wat toen als een minderwaardig genre gold. Omdat zijn familiemelodrama's een onderhuidse kritiek bevatten op het zelfgenoegzame bourgeois-Amerika van Eisenhouwer en in de meeste van zijn films de onderdrukking van de vrouw centraal stond, werd hij in de jaren 70 de lieveling van de marxistische en feministische filmkritiek. Sirk vond dat de 'female weepies', verre van triviaal of oppervlakkig te zijn, de beste indexen waren voor de sociale knelpunten binnen bepaalde maatschappijen.
Sirk heeft zijn herwaardering vooral te danken aan de hernieuwde academische belangstelling voor het melodrama en aan zijn ontdekking door filmmakers zoals Fassbinder.
Sirk werd lange tijd verguisd door de kritiek, omdat hij werkte binnen-de conventies van wat toen als een minderwaardig genre gold. Omdat zijn familiemelodrama's een onderhuidse kritiek bevatten op het zelfgenoegzame bourgeois-Amerika van Eisenhouwer en in de meeste van zijn films de onderdrukking van de vrouw centraal stond, werd hij in de jaren 70 de lieveling van de marxistische en feministische filmkritiek. Sirk vond dat de 'female weepies', verre van triviaal of oppervlakkig te zijn, de beste indexen waren voor de sociale knelpunten binnen bepaalde maatschappijen.
Sirk heeft zijn herwaardering vooral te danken aan de hernieuwde academische belangstelling voor het melodrama en aan zijn ontdekking door filmmakers zoals Fassbinder.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Michael Douglas
Componist
F. Skinner
Met
Jane Wyman, Rock Hudson, Agnes Moorehead
Scenario
Robert Blees, Wells Root
Cinematograaf
Russell Metty
Monteur
Milton Carruth
Producent
Ross Hunter
Meer informatie
Taal
Duits, Engels
Productielanden
Verenigde Staten van Amerika
Scenario gebaseerd op
"Magnificent Obsession" ( Lloyd C. Douglas)
Jaar
1954