Regisseur
Harry Kümel
Componist
Georges Delerue, Pierre Levie, Paul Laffargue
Met
Orson Welles, Susan Hampshire, Michel Bouquet
Editie 1992
125'
-
1971
-
Mysterie, Fantasy, Drama, Horror
-
Taal:
Nederlands
De blonde matroos Yann zet voet aan wal in een Vlaamse stad en komt via allerlei omwegen terecht in het huis Malpertuis, een anachronistisch universum dat meer gangen blijkt te hebben dan Marienbad of Xanadu en waarvan hij het geheim probeert te ontsluieren.
Malpertuis blijft nog steeds de meest ambitieuze Belgische film, niet alleen omdat Kümel een internationale cast en crew wist te verzamelen, maar ook omdat hij inging tegen alles wat tot dan toe Belgische film heette. De film werd hier dan ook nooit echt geapprecieerd, in Frankrijk of Engeland daarentegen wel. Nochtans is Malpertuis een film die nergens anders had kunnen gemaakt worden, omdat hij dicht staat bij de (Vlaamse) schilderkunst. De betekenis wordt méér bepaald door het picturale dan door de handeling van de personages . Waar het boek van Jean Ray magisch-realistisch is, is de film van Kümel surrealistischer, niet alleen in zijn droomlogica, maar ook in zijn beeldcompositie en stijl. De liefhebber die Kümels filmbagage deelt herkent uiteraard in haast elke scène een ludieke hommage aan andere visuele stilisten als von Sternberg, Welles, Resnais e.a.
Dit was Georges Delerues tweede score voor een Belgische film (zijn eerste was voor Mira).
Malpertuis blijft nog steeds de meest ambitieuze Belgische film, niet alleen omdat Kümel een internationale cast en crew wist te verzamelen, maar ook omdat hij inging tegen alles wat tot dan toe Belgische film heette. De film werd hier dan ook nooit echt geapprecieerd, in Frankrijk of Engeland daarentegen wel. Nochtans is Malpertuis een film die nergens anders had kunnen gemaakt worden, omdat hij dicht staat bij de (Vlaamse) schilderkunst. De betekenis wordt méér bepaald door het picturale dan door de handeling van de personages . Waar het boek van Jean Ray magisch-realistisch is, is de film van Kümel surrealistischer, niet alleen in zijn droomlogica, maar ook in zijn beeldcompositie en stijl. De liefhebber die Kümels filmbagage deelt herkent uiteraard in haast elke scène een ludieke hommage aan andere visuele stilisten als von Sternberg, Welles, Resnais e.a.
Dit was Georges Delerues tweede score voor een Belgische film (zijn eerste was voor Mira).
Image gallery
Generiek
Regisseur
Harry Kümel
Componist
Georges Delerue, Pierre Levie, Paul Laffargue
Met
Orson Welles, Susan Hampshire, Michel Bouquet
Scenario
Jean Ferry
Cinematograaf
Gerry Fisher
Monteur
Harry Kümel, Richard Marden
Meer informatie
Taal
Nederlands
Productielanden
België, Frankrijk, West-Duitsland
Scenario gebaseerd op
"Malpertuis" (Jean Ray)
Jaar
1971
Filmografie
Harry Kümel
Le gant (short, 1953), Een moederhart (short, 1954), Het meisje met de zwavelstokjes (short, 1956), Perette et le pot au lait (short 1958), Perpetuum mobile (short, 1958), Het gevecht aan de Chinese muur (short, 1958), Sintesis (short, 1959), Pandora (short, 1960), Aether (short 1960), Tous les parfums de l'Arabie (short, 1961), Uit glas en staal (short, 1962), Thamar en Amnon (1962), Hendrik Conscience (1963), Erasmus (1963), Waterloo (short 1965), De grafbewaker (short 1965), Claudia Cardinale (short, 1965), Monsieur Hawarden (1968), Lievevrouwbedstro (TV Movie, 1969), Josef von Sternberg, een retrospektieve (TV Movie, 1969), Censuur in België (TV Movie), Daughters of Darkness (1971), Avondspelen (TV Movie, 1971), The Legend of Doom House (1971), Repelsteeltje (1973), The Arrival of Joachim Stiller (1976), Paradise Lost (1978), Draadvariaties (1980), The Secrets of Love (1986), Een Dag in Vlaanderen (1986), Softly from Paris (TV Series), Elie Vere (1991), Europe - 99euro-films 2 (segment: Story of a Metamophosis, 2003)