Hoe komt iemand als De Hert ertoe om Het leven dat wij droomden van Maurice Roelants te verfilmen. Is hij na De Witte van Ernest Claes zo verkikkerd geworden om de Vlaamse bellettrie?
Robbe De Hert: "Mijn andere voorstellen werden allemaal afgewezen. Ik wou iets maken over de B.O.B. en over de VMO, maar daar had de BRT geen interesse voor. Ze vroegen mij waarom ik toch altijd mijn engagement wou doordrukken. Ik vroeg dan maar "allez, wat hebt ge hier nog allemaal liggen". En begonnen: "Stijn Streuvels, Felix Timmermans, Ernest Claes, Maurice Roelants..."
Het verhaal van Roelants over de conflictrijke driehoeksverhoudingen tussen Maria, Irène en Richard is gesitueerd in de jaren '30. Maar voor de film werd dat aangepast. Het wordt nu een soort 'raamstructuur' met een scenarist die anno 1961 fantaseert over de verfilming van het verhaal van Maria Danneels dat hij dan bij het begin van de jaren '60 situeert.
Robbe De Hert: "Er zit in die verhouding tussen Maria en Irène een halfbewust lesbische ondertoon. In een jaren '30-verhaal kan men dat nauwelijks waarmaken, in de jaren '80 zouden Maria en Irène bijna gedegradeerd worden tot achterlijke grieten. Daarom hebben Fernand Auwera en ik het scenario naar het begin van de jaren '60 toegeschreven. Men begon toen over die zaken meer na te denken, maar men leefde er nog niet naar."
(uit De Morgen van 4 juli 1981)
Image gallery
Generiek
Robbe De Hert
Pieter Verlinden
Sjarel Branckaerts, Roger Broeckx, Bavo Claes, Jan Decleir
Robbe De Hert, Fernand Auwera
Meer informatie
Nederlands
België
"Maria Danneels; Of Het leven dat wij droomden" (Maurice Roelants)
1982