Na de prachtige film Heidenloecher is dit de langverwachte nieuwste film van Wolfram Paulus. Ditmaal geen zwart/wit film, maar in zijn geheel is hij even impliciet, even stil en even zeggingsvol als de vorige. Nachsaison is een film die perfect de sfeer uitademt van een laatseizoen, als het kuuroord leeggelopen is en de pracht van het oude hotel uitdooft in verlatenheid. Een lichaam. Twee handen kneden bergen en dalen in het vlees. Lenz werkt in een kuuroord als masseur. 's Avonds keert hij pompaf naar huis terug, een kleine eenkamerwoning waar hij met vrouw en kind de dromen van zijn jeugd verder ziet aftakelen. Alle dagen dezelfde weg en boven zijn hoofd de dreiging van de werkloosheid. Lenz weet dat hij goed is en het ontslag ervaart hij dan ook als een kaakslag aan zijn kunde. Maar er dient zich een uitweg aan: hij moet een danseresje, Nurit, verzorgen. Zij heeft een pijnlijke hiel en hij zal een manuele therapie toepassen om het syndroom te verdrijven. Al vlug raakt hij in de ban van de luxe en het exotische van haar bestaan: dagelijks streelt hij haar been en haar voet en er ontstaat een onuitgesproken erotische spanning die hem doet duizelen. Het uurwerk dat hij van haar krijgt moet hij echter gaan verkopen voor het broodnodige geld... En dan is er de verleiding om geld te verdienen buiten de wet...
Nachsaison is geen sprookje over de wonderen van het laatkapitalisme , noch is het sociale studie of een loflied op het 'eenvoudige leven'. Weliswaar is de wereld van hotelier Fussek fundamenteel anders dan die van masseur Lenz, maar toch kruisen hun wegen elkaar meer dan eens en spreken zij voor een tijdje dezelfde taal. Maar pas op het tweede gezicht blijkt dat hun levenslot parallel loopt met dat van het kuuroord. Zij struikelen, vallen, staan weer recht en vechten voort, ook al weten zij dat hun kansen gering zijn. De film werd opgenomen in het befaamde kuuroord Bad Gastein, dat langzaam maar onafwendbaar afgegleden is in heimwee naar voorbije glorie. De film handelt over gedachten aan ontsnapping, over hoop en verlies, over de angsten, dromen en klappen die een man te verduren krijgt in een omgeving die hem steeds minder te bieden heeft.
Image gallery
![C541152b 370d 4cd1 b0a2 5b2721ab302c](https://filmfest.imgix.net/https%3A%2F%2Fwww.filmfestival.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2Fc541152b-370d-4cd1-b0a2-5b2721ab302c.jpg%3Fv%3D1677075411?auto=compress%2Cformat&fit=clip&q=80&w=600&s=48c3f3f9a3be5c0ef346b01f9c87e09f)
![0d857d0b c5af 4c7c bedf 5f9ac8481867](https://filmfest.imgix.net/https%3A%2F%2Fwww.filmfestival.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2F0d857d0b-c5af-4c7c-bedf-5f9ac8481867.jpeg%3Fv%3D1677075411?auto=compress%2Cformat&fit=clip&q=80&w=600&s=582ee78d9c2f2d8ef28e4b063fe233dc)
Generiek
Wolfram Paulus
Bert Breit
Albert Paulus, Günther Maria Halmer, Mercedes Echerer
Wolfram Paulus, Ulrike Dickmann
Christian Berger
Wolfram Paulus
Peter Voiss
Meer informatie
Duits
Oostenrijk, West-Duitsland
1988