Een man staat in een bos, in de war. Country-and-western muziek. Cowboys te paard houden halt: in het Duits vragen zij wat hij daar doet. Parker, Australisch businessman uit Londen, staat in een bos nabij München; de cowboys zijn leden van een soort western-club. Aan de politie vertelt hij dat hij gekidnapt werd en plots weer vrijgelaten. Hij weet niet waarom. De politie gelooft er niet veel van en zijn vrouw thuis ook niet. Hij heeft immers een liefje in Duitsland, Jillian. In Londen raakt Parker geleidelijk geobsedeerd door het gebeurde en gaat zelf op zoek naar de ware toedracht.
We vertellen uiteraard lekker niet hoe het allemaal afloopt, want we laten de kijker liever de puzzel verder in elkaar steken. Want een puzzel is het, en Goddard is een ware specialist in het genre. Parker is een thriller van Britse kwaliteit, vertrekkend van het gegeven van een man op wiens leven en privacy een inbreuk wordt gepleegd zonder dat hij begrijpt waar het allemaal over gaat. Er vallen ook heel wat doden in deze geschiedenis en het duurt allemaal een tijdje voor de touwtjes aaneengeknoopt kunnen worden. Van een man die ooit nog decors bouwde in het befaamde Royal Opera House, Covent Garden, is dat alles misschien wel wat bevreemdend, maar het wordt al een stuk begrijpelijker als men weet dat hij voor de Britse televisie de regie voerde van produkties als Reilly, Meesterspion en Kennedy.
Parker is zijn eerste bioskoopfilm, maar niets wijst op enige onwennigheid met dit voor hem nieuwe medium.
(Vrij naar Monthly Film Bulletin, mei 1985)
Jim Goddard maakte voor de televisie films als A Tale of Two Cities (naar Charles Dickens) (1980), Reilly - Ace of Spies (1983) en de mini-serie Hitler's SS: A Portrait in Evil.
Image gallery
Generiek
Jim Goddard
Richard Hartley
Bryan Brown, Cherie Lunghi, Kurt Raab
Trevor Preston
Peter Jessop
Ralph Sheldon
Nigel Stafford-Clark
Meer informatie
Engels
Verenigd Koninkrijk
1984