HERBERT ROSS
Herbert Ross, die in 1927 geboren werd, hoort feitelijk meer thuis in de wereld van de music-hall (ook onderhavige film liegt er niet om) dan in de filmwereld. Zijn intrede in de film, deed hij trouwens als verantwoordelijke van de muzikale stukken in films als DOCTOR DOOLITTLE en FUNNY GIRL. Later raakte hij als regisseur van komedies bekend door THE OWL AND THE PUSSYCAT en THE GOODBYE GIRL. Van Woody Allen deed hij de regie van PLAY IT AGAIN SAM. Een andere beroemde film van hem is THE TURNING POINT.
Pennies from Heaven
Met PENNIES FROM HEAVEN hebben we de grote music-hall-film in dit filmgebeuren en vooral één van de grote paradoxen in het programma. PENNIES FROM HEAVEN is namelijk een grote superproduktie die zeker niet voorbestemd was om met twee jaar vertraging een eenmalige vertoning te krijgen in het kader van een festival van onuitgegeven films. Meteen het bewijs dat het genre niet altijd sukses garandeert ook al is er niet nauw gekeken naar de ingezette middelen en talenten. En meteen ook het bewijs dat een gevestigde naam als Herbert Ross niet noodzakelijk betekent dat het vertrouwen langs de business,zijde gegarandeerd is. Toch blijft het een raadsel (én een paradox) dat PENNIES FROM HEAVEN nauwelijks vertoningen krijgt, ook op festivals. Het verhaal is nochtans ook aktueel. We zitten in het Amerika van 1935: de tijd van de grote Depressie.
Arthur Parker verkoopt muziekstukken, en de liedjes die hij probeert aan de man te brengen, vindt hijzelf ook schoon, maar er wordt weinig toegehapt… . Hij verdenkt er zijn teksten van dat ze te dicht bij de waarheid liggen maar hijzelf blijft dagdromen in zijn fantasiewereld. Deze liedjes hebben allemaal een spoor van die droom die iedereen koestert: een droom dat voor iedereen de wereld perfekt zou zijn. Maar Arthur Parker wordt met een heel andere wereld gekonfronteerd: een harde en zeer pijnlijke. Maar toch blijft hij bezeten door zijn droomwereld. En met een mengeling van onschuld en vaste overtuiging, kluistert hij zich vast aan wat de liedjes zeggen en wat de wereld in zijn verbeelding kan worden. En zo spruiten uit de verbeelding van Arthur prachtige muzikale nummers voort, vol luxe en glitter.
Op het eerste gezicht is PENNIES FROM HEAVEN dus een typische music-hall die ons een perfekte en onbezorgde wereld voorschotelt vol glamour. Maar PENNIES FROM HEAVEN gaat hem over mensen die echt bestaan hebben, met hun moeilijkheden die zeer reëel waren in een Amerika van 1935, in volle krisis. Deze film bootst de films van die tijd niet na, maar doet het genre herleven, dat juist in die tijd een enorme populariteit genoot. Herbert Ross zegt hierover dat hij zelf jarenlang maar tevergeefs naar een juiste definitie van de musichall gezocht heeft. Zijn PENNIES FROM HEAVEN is in geen geval een pastiche van het genre. Wel integendeel want op het dramatische vlak zitten er zeer sterke momenten in. Zonder er evenwel ook een vleugje humor bij te vergeten: een milde humor over de menselijke zwakheden en tekortkomingen. PENNIES FROM HEAVEN is ook een sentimentele film met een mengeling van pathos en geestige momenten.
Image gallery
Generiek
Herbert Ross
Steve Martin, Bernadette Peters, Jessica Harper
Dennis Potter
Gordon Willis
Richard Marks
Nora Kaye
Meer informatie
Engels
Verenigde Staten van Amerika
1981