8642310d b377 4596 b4f5 a5d9e588cb88

Masashi Yamamoto

Robinson no niwa (Robinson's Garden)

Regisseur Masashi Yamamoto Componist Hemza Al-Din, Jagatara, Yôichiro Yoshikawa Met Kumiko Ohta, Kou Machida, Tuko Ueno
Editie 1987
119' - 1987 - Drama - Taal: Japans
Masashi Yarnarnoto, maker van Japanse experimentele films, heeft het in Robinsons tuin over de almacht van de natuur boven elke menselijke poging om onze planeet te vernietigen.
In een doorsnee Japanse flat woont Kumi. Ze is werkloos maar verdient een flinke duit door de handel in drugs. Op een etentje in een Afrikaans restaurant met vriend Kie en vriendin Maki komt het gesprek op vrienden en kennissen die in benarde omstandigheden verkeren door geldgebrek, ziekte, enz. Onderweg naar huis loopt Kurni voorbij een leegstaand fabrieksgebouw en ze besluit meteen haar flat te verlaten om haar woning in te rich­ten in de fabrieksruimte. Daar geniet ze van haar nieuwe huishouding en van een tuin waar alles welig groeit. Enkele maan­den later begint het met haar lichamelijke en geestelijke gezondheid heel slecht te gaan. Robinsons tuin legt een sterk aksent op het beeld van de plantengroei, een beeld dat moet spreken voor alle leven dat groeit en woekert . Na Yami no kaniwaru ( Karnaval van de nacht) , dat de jonge Japanse re­gisseur Yarnarnoto op het Berlijnse festival in '83 al meteen tot een van de veelbe­lovende regisseurs maakte, onthaalt Yarnarnoto ons nu op een bijzonder poëtische prent van een merkwaardige schoonheid . Een vrij onafhankelijke filmproduktie die niet op de anonieme cine­rnassa mikt , maar veeleer bij een kleine groep geïnteresseerden wat wil losweken. In Japan doet zich trouwens een gelijkaar­dige verschuiving voor als in New York, waar het publiek de voorbije jaren meer en meer genoeg schijnt te hebben van rnarnrnoetprodukties à la Hollywood en interesse weet op te brengen voor de onafhankelijke film. Hoewel het in Japan zeer moeilijk is om als jong en geënga­geerd regisseur met een klein budget aan een film te werken, halen nu en dan verrassende, pretentieloze produkten als Robinsons tuin de internationale film­kritiek. « Wat wij vandaag nodig hebben» meent Yarnarnoto immers, « zijn een agressieve eerlijkheid en een radikale , eerder dan een bekroonde inhoud.» (W.P.)
Masashi Yarnarnoto, maker van Japanse experimentele films, heeft het in Robinsons tuin over de almacht van de natuur boven elke menselijke poging om onze planeet te vernietigen.
In een doorsnee Japanse flat woont Kumi. Ze is werkloos maar verdient een flinke duit door de handel in drugs. Op een etentje in een Afrikaans restaurant met vriend Kie en vriendin Maki komt het gesprek op vrienden en kennissen die in benarde omstandigheden verkeren door geldgebrek, ziekte, enz. Onderweg naar huis loopt Kurni voorbij een leegstaand fabrieksgebouw en ze besluit meteen haar flat te verlaten om haar woning in te rich­ten in de fabrieksruimte. Daar geniet ze van haar nieuwe huishouding en van een tuin waar alles welig groeit. Enkele maan­den later begint het met haar lichamelijke en geestelijke gezondheid heel slecht te gaan. Robinsons tuin legt een sterk aksent op het beeld van de plantengroei, een beeld dat moet spreken voor alle leven dat groeit en woekert . Na Yami no kaniwaru ( Karnaval van de nacht) , dat de jonge Japanse re­gisseur Yarnarnoto op het Berlijnse festival in '83 al meteen tot een van de veelbe­lovende regisseurs maakte, onthaalt Yarnarnoto ons nu op een bijzonder poëtische prent van een merkwaardige schoonheid . Een vrij onafhankelijke filmproduktie die niet op de anonieme cine­rnassa mikt , maar veeleer bij een kleine groep geïnteresseerden wat wil losweken. In Japan doet zich trouwens een gelijkaar­dige verschuiving voor als in New York, waar het publiek de voorbije jaren meer en meer genoeg schijnt te hebben van rnarnrnoetprodukties à la Hollywood en interesse weet op te brengen voor de onafhankelijke film. Hoewel het in Japan zeer moeilijk is om als jong en geënga­geerd regisseur met een klein budget aan een film te werken, halen nu en dan verrassende, pretentieloze produkten als Robinsons tuin de internationale film­kritiek. « Wat wij vandaag nodig hebben» meent Yarnarnoto immers, « zijn een agressieve eerlijkheid en een radikale , eerder dan een bekroonde inhoud.» (W.P.)

Image gallery

8642310d b377 4596 b4f5 a5d9e588cb88
65faed5d 0bf2 4a76 806e 991bc9351d3b

Generiek

Regisseur

Masashi Yamamoto

Componist

Hemza Al-Din, Jagatara, Yôichiro Yoshikawa

Met

Kumiko Ohta, Kou Machida, Tuko Ueno

Scenario

Masashi Yamamoto, Yoshihiro Yamazaki

Cinematograaf

Tom DiCillo

Monteur

Chiaki Tôyama

Producent

Aya Shinohara

Meer informatie

Taal

Japans

Productielanden

Japan

Jaar

1987