Regisseur
Masaki Kobayashi
Componist
Tôru Takemitsu
Met
Toshirô Mifune, Yôko Tsukasa, Gô Katô
Editie 1979
128'
-
1967
-
Drama
-
Taal:
Japans
Kobayashî behoort samen met Kurosawa en nu Oshima tot de bekendste Japanse filmers in Europa. Dat komt hoofdzakelijk door zijn onvergetelijke KWAIDAN die, na de furore die hij in Cannes veroorzaakte, een van de grootste Japanse suksessen was - samen met DE VROUW IN HET ZAND - van de jaren zestig. Kobayashi is tevens nog beroemd voor zijn SEPPUKU, in Europa bekend onder de titel HARA-KIRI maar door praktisch niemand gezien.
"De verstandige manier om te leven, om in onze huidige wereld in leven te blijven is elk gevecht vermijden" zegt de achttiende-eeuwse edelman wanneer hij een onschuldig zwaardgevecht voorzit, waarin het enige slachtoffer een strooien vogelschrik is. Twee uur later en een hele reeks lijken later heeft de film REBELLION bewezen hoe juist deze uitspraak wel is. REBELLION is een voorbeeld te meer van het verzet tegen het konventionele, verzet dat men steeds vaker tegenkomt in Japan. In dit verhaal beginnen de moeilijkheden op het ogenblik dat iemand de minnares van de heerser eerst afwijst maar haar twee jaar later weer gaat ontvoeren. De schoon-vader, een oude samoerai, nog steeds belust op gevecht brengt zichzelf en zijn familie ten gronde door zich te verzetten tegen de tyrannie. Bij deze konfrontatie handelen beide partijen even irrationeel door afwisselend de voorgeschreven regels van hun tijd te respekteren of te negeren, al naargelang het in hun raam past. De prachtig dreigende blik van Mifune en de autoriteit waarmee hij de scène beheerst geven hem zo'n heroïsche integriteit dat men zijn opgetogenheid bij de gedachte van een komend gevecht kan delen. Maar op het ogenblik dat hij het jonge koppel gebiedt enkel aan zichzelf te denken en niet aan hun familie heeft hij juist in dezelfde houding van onbeperkte heerschappij als de nobel en die het konflikt uitgelokt hebben. De shots van de daken van de tempels, het gevecht tussen het wiegende gras, de zelfbewuste beelden van een gevecht genomen van een verwijderd punt geeft deze film een onuitsprekelijke kracht.
(uit "Studio Skoop: Japannummer")
"De verstandige manier om te leven, om in onze huidige wereld in leven te blijven is elk gevecht vermijden" zegt de achttiende-eeuwse edelman wanneer hij een onschuldig zwaardgevecht voorzit, waarin het enige slachtoffer een strooien vogelschrik is. Twee uur later en een hele reeks lijken later heeft de film REBELLION bewezen hoe juist deze uitspraak wel is. REBELLION is een voorbeeld te meer van het verzet tegen het konventionele, verzet dat men steeds vaker tegenkomt in Japan. In dit verhaal beginnen de moeilijkheden op het ogenblik dat iemand de minnares van de heerser eerst afwijst maar haar twee jaar later weer gaat ontvoeren. De schoon-vader, een oude samoerai, nog steeds belust op gevecht brengt zichzelf en zijn familie ten gronde door zich te verzetten tegen de tyrannie. Bij deze konfrontatie handelen beide partijen even irrationeel door afwisselend de voorgeschreven regels van hun tijd te respekteren of te negeren, al naargelang het in hun raam past. De prachtig dreigende blik van Mifune en de autoriteit waarmee hij de scène beheerst geven hem zo'n heroïsche integriteit dat men zijn opgetogenheid bij de gedachte van een komend gevecht kan delen. Maar op het ogenblik dat hij het jonge koppel gebiedt enkel aan zichzelf te denken en niet aan hun familie heeft hij juist in dezelfde houding van onbeperkte heerschappij als de nobel en die het konflikt uitgelokt hebben. De shots van de daken van de tempels, het gevecht tussen het wiegende gras, de zelfbewuste beelden van een gevecht genomen van een verwijderd punt geeft deze film een onuitsprekelijke kracht.
(uit "Studio Skoop: Japannummer")
Image gallery
Generiek
Regisseur
Masaki Kobayashi
Componist
Tôru Takemitsu
Met
Toshirô Mifune, Yôko Tsukasa, Gô Katô
Scenario
Shinobu Hashimoto
Cinematograaf
Kazuo Yamada
Monteur
Hisashi Sagara
Meer informatie
Taal
Japans
Productielanden
Japan
Scenario gebaseerd op
"Hairyozuma shimatsu" (Yasuhiko Takiguchi)
Jaar
1967