Regisseur
Kenji Mizoguchi
Componist
Fumio Hayasaka, Kinshichi Kodera, Tamezô Mochizuki
Met
Kinuyo Tanaka, Yoshiaki Hanayagi, Kyôko Kagawa
Editie 1979
124'
-
1954
-
Drama
-
Taal:
Japans
De handeling van deze film is gesitueerd in de elfde eeuw en strekt zich uit over een twintigtal jaren. Een voorname Japanse is met haar dochter Anji en haar zoon Zusjio op weg naar haar man die in ballingschap leeft. Op zekere nacht worden ze door een vrouw, die hun eerst zeer genegen scheen te zijn aan een roversbende overgeleverd. De dame wordt ergens in een bordeel verkocht en beide kinderen komen als slaven in dienst van de machtige Sansho. Tien jaar later krijgen de kinderen nieuws van hun moeder, die ergens ver in moeilijke omstandigheden leeft. Ze besluiten de vlucht te nemen en naar haar op zoek te gaan. In de loop van de vlucht offert Anji zich op om haar broer de kans te geven te ontsnappen. Hij zal zijn moeder weervinden doch haar niet meer herkennen.
Hoe langer hoe meer wordt Mizoguschi tot de grootste Japanse regisseurs gerekend. Hij ontwikkelde een persoonlijke tematiek in meer dan tachtig films die allemaal uitmunten door hun fijnzinnigheid. Mizoguschi heeft vooral naam als kenner van de vrouwelijke psyche en als schepper van vrouwengestalten. In SANSHO DAYU zien we de lotgevallen van de vrouwenfiguren zich afspelen in een brede sociale evolutie. De tegenstellingen binnen de karakters zelf en de konflikten met de omgeving worden, hoe scherp ook, altijd binnen een harmonisch kader getoond. Pikturale begaafdheid, vermogen en sfeertekening, aandacht voor het suggestieve detail, ritmiek, de vloeiende grote lijn van zijn verteltrant, de verbindingen van droom en werkelijkheid maken hem en zijn werk tot het boeiendste wat er op filmgebied bestaat. SANSHO DAYU is zeer reprezentatief voor het oeuvre van Mizoguschi en het is zeer verstaanbaar dat deze auteur voor deze film de Prijs kreeg op het Festival van Venetië van 1954.
Hoe langer hoe meer wordt Mizoguschi tot de grootste Japanse regisseurs gerekend. Hij ontwikkelde een persoonlijke tematiek in meer dan tachtig films die allemaal uitmunten door hun fijnzinnigheid. Mizoguschi heeft vooral naam als kenner van de vrouwelijke psyche en als schepper van vrouwengestalten. In SANSHO DAYU zien we de lotgevallen van de vrouwenfiguren zich afspelen in een brede sociale evolutie. De tegenstellingen binnen de karakters zelf en de konflikten met de omgeving worden, hoe scherp ook, altijd binnen een harmonisch kader getoond. Pikturale begaafdheid, vermogen en sfeertekening, aandacht voor het suggestieve detail, ritmiek, de vloeiende grote lijn van zijn verteltrant, de verbindingen van droom en werkelijkheid maken hem en zijn werk tot het boeiendste wat er op filmgebied bestaat. SANSHO DAYU is zeer reprezentatief voor het oeuvre van Mizoguschi en het is zeer verstaanbaar dat deze auteur voor deze film de Prijs kreeg op het Festival van Venetië van 1954.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Kenji Mizoguchi
Componist
Fumio Hayasaka, Kinshichi Kodera, Tamezô Mochizuki
Met
Kinuyo Tanaka, Yoshiaki Hanayagi, Kyôko Kagawa
Scenario
Fuji Yahiro, Yoshikata Yoda
Cinematograaf
Kazuo Miyagawa
Monteur
Mitsuzô Miyata
Producent
Masaichi Nagata
Meer informatie
Taal
Japans
Productielanden
Japan
Scenario gebaseerd op
"Sanshō Dayū" (Ogai Mori)
Jaar
1954