NICK MAY
Nick May studeerde af aan de "National Film School" in Londen. Hij maakte o.m. reeds een lange speelfilm THE INVADERS in 1977.
John Cooper Clarke is een dichter en een spits fulminerend tijdscommentator die een belangrijke rol speelde in de revival van de populaire poëzie in Groot-Brittannië. Zijn eksplosieve persoonlijkheid trok voor het eerst de aandacht tijdens de punkgolf maar de relevantie en betrokkenheid van zijn werk maakten het hem mogelijk deze golfslag te overleven en overstijgen en uiteindelijk een gevariëerd publiek aan te trekken.
Nick May heeft een intense mengeling gebracht van interviews, uitvoeringen, optredens of andere gedramatiseerde benaderingen van zijn werk die uitgroeit tot het complex levensverhaal van de dichter zelf, in een oorspronkelijke vormgeving die even boeiend en zeldzaam is als de beeldspraak van zijn poëzie. "Lenny ran down flattened streets patrolled by aimless amputees through a world of refugees, out of the cold war into the deep freeze, he ran out of money, he ran into trouble".
Het begin: een autorit door een leeg industrieterrein. De geluidsband: Nightshift. Beelden van dokken en magazijnen afgewisseld met die van de zanger-dichter zelf voor een microfoon en met een koptelefoon op het hoofd. De decors passen niet. Een huiskamer met TV. Een leeg café, het dienstertje ruimt de boel af. Een optreden. De Mallorca quick talk. Het publiek in beeld, wel en niet begrijpend. Cooper Clarke en vrienden. Seething Wells eindigt een gedicht. "Clap". Het publiek applaudisseert. Beelden van een trein. Muziek: Evidently Chickentown. Chickentown is Cooper Clarke's Manchester. Clarke geïnterviewd door twee jongens voor hun schoolkrant. Vraag over gemeenschapsgevoel. Nee: heeft altijd gereisd, woonde in Amsterdam. Ook een jaar in Brussel. Vertelt over zijn vader: overdag mecanicien, 's avonds entertainer in buurtcafés. John leerde veel van hem. "Health Fanatic" vervolgens met beelden van trimmers en marathonlopers. Dan Linton Kwesi Johnson met een "Extravaganza", een alliteratie gedicht van JJC ("While pickpockets picked pockets in pairs") maar ook een protestsong van Linton Kwesi over een ten onrechte beschuldigde en in de Brixton gevangenis gemartelde zwarte jongen: "Letter to Mama".
(Naar Cor Hout in Vinyl, maart 1983)
Image gallery
Generiek
Nick May
Nick May, David Kelly
Elizabeth Taylor-Mead, Peter Berry
Meer informatie
Engels
Verenigd Koninkrijk
1982