Regisseur
Yvonne Rainer
Met
William Raymond, Trista Brown, Larry Loonin, Jackie Raynal
Editie 1987
125'
-
1985
-
Komedie
-
Taal:
Engels
Jack Deller wordt na vier jaar huwelijk thuis alleen achtergelaten door zijn tweede vrouw, een vijftigjarige kunstenares. Van haar komt enkel de rug in beeld. Terwijl we te weten komen dat ze zich overeind tracht te houden in een New York dat met woningschaarste kampt en dat ze zich engageert in een actiegroep tegen de politieke inmenging van de V .S. in Midden Amerika, volgt de camera Jack die aan de universiteit het denken van Michel Foucault over seks en macht doceert. Jack vervreemdt stilaan van zijn hele omgeving en maakt een zware crisis door . Wanneer hij zich wendt tot zijn therapeut - een onzichtbare, want in feite wendt hij zich tot het bioscooppubliek - ontrollen zich op een scherm achter hem scenes uit de Amerikaanse cinema noir of de melodrama's uit Hollywood, citaten als het ware uit zijn onderbewustzijn. Scenes die ons vertellen hoe mannen zich menen te moeten gedragen ten aanzien van vrouwen.
Deze scenes worden onderbroken door de reportageflitsen van de politieke manifestaties van kunstenaars in New York. Doorheen deze story plaatst scenariste en regisseur Yvonne Rainer de tegenstellingen op de voorgrond waarin we leven, tegenstellingen tussen man en vrouw, tussen theorie en actie, tussen het verstand en de gevoelens, tussen het privéleven en het groepsleven. Ze legt eveneens het verband tussen slachtoffers van de biologie en slachtoffers van de staat. Rond het niet zo ongewone thema van de breuk in de man-vrouw verhouding weeft Yvonne Rainer een verhaal vol humor, dat een man in beeld brengt die de vrouwen bewondert, en zeer voldaan en trots in de overtuiging leeft alles over de vrouwen te weten.Deze film die qua vormgeving goed past binnen de Amerikaanse New Yorkse minimalist avant-garde van de jaren '70 is in de eerste plaats een oefening in de feministische ideologie . Maar Rainers interesse voor menselijke machtsverhoudingen heeft ertoe geleid dat ze naar een vertellende structuur greep, wat haar binnen de beweging enigszins dissident maakt. Een artistiek product uit het zogenaamde postmodernistische tijdperk. (vrij naar persdossier)
Deze scenes worden onderbroken door de reportageflitsen van de politieke manifestaties van kunstenaars in New York. Doorheen deze story plaatst scenariste en regisseur Yvonne Rainer de tegenstellingen op de voorgrond waarin we leven, tegenstellingen tussen man en vrouw, tussen theorie en actie, tussen het verstand en de gevoelens, tussen het privéleven en het groepsleven. Ze legt eveneens het verband tussen slachtoffers van de biologie en slachtoffers van de staat. Rond het niet zo ongewone thema van de breuk in de man-vrouw verhouding weeft Yvonne Rainer een verhaal vol humor, dat een man in beeld brengt die de vrouwen bewondert, en zeer voldaan en trots in de overtuiging leeft alles over de vrouwen te weten.Deze film die qua vormgeving goed past binnen de Amerikaanse New Yorkse minimalist avant-garde van de jaren '70 is in de eerste plaats een oefening in de feministische ideologie . Maar Rainers interesse voor menselijke machtsverhoudingen heeft ertoe geleid dat ze naar een vertellende structuur greep, wat haar binnen de beweging enigszins dissident maakt. Een artistiek product uit het zogenaamde postmodernistische tijdperk. (vrij naar persdossier)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Yvonne Rainer
Met
William Raymond, Trista Brown, Larry Loonin, Jackie Raynal
Scenario
Yvonne Rainer
Cinematograaf
Mark Daniels
Monteur
Yvonne Rainer, Christine Le Goff
Niet-originele muziek
Penguin Cafe Orchestra
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigde Staten van Amerika
Jaar
1985