"Une Femme en Afrique (Engelse titel Empty Quarter) vertelt een verhaal over een mislukkende liefde. Het idee van de mise-en-scène is eenvoudig: Depardon brengt een kloof tot stand tussen de vrouw, die in beeld komt, en de man, die nooit in beeld komt, en die gestadig zijn liefde voor haar kenbaar maakt. Als Une Femme en Afrique beeld en geluid in de vorm verzoent, dan bewaart de inhoud een zekere distantie tussen de twee. De man en de vrouw komen niet tot verzoening. Integendeel, het samenkomen van deze twee lichamen, van deze twee zielen zinkt weg in het onhoudbare. Elk raakt zichzelf kwijt in gissingen naar wat de ander denkt. Une Femme en Afrique beschrijft kortom een proces van verslechtering in het contact tussen twee wezens. De onzekerheid over de oorzaak van deze aftakeling wordt bewaard door het verhaal. Wij weten maar weinig over wat de vrouw denkt en wij proberen, geleid door de stem van de man, dit gelaat te ontraadselen. De gemoedsgesteldheid van de man echter kennen wij door en door: die zet immers zijn gevoelens helemaal te kijk. Raymond Depardon heeft een gevaarlijk onderwerp aangesneden. De psychologie van een man aanboren en zijn meest intieme gedachten openbaren is niet zo makkelijk, zeker niet wanneer het gaat over afgewezen worden."
(Cinéma, juni 1985)
Depardon bracht deze film tot stand in nauwe samenwerking met de bekende Franse auteur François Weyergans, die zich zelf ook al eens aan film waagde (Un Film sur Quelqu'un) . Raymond Depardon is journalist en filmmaker. Hij maakte korte werkstukken over Jan Palach (1969), Tchad (1976) en John Lennon (1980-81). Volgden enkele grotere werkstukken Reporters (1981), San Clemente (1982 zie 9e Filmgebeuren) en Faits Divers (1983, ook met Françoise Prenant).
Image gallery
Generiek
Raymond Depardon
Françoise Prenant, Jean-Pierre Bertrand
Raymond Depardon, François Weyergans
Raymond Depardon
Françoise Prenant, Jacques Kébadian
François Margolin
Meer informatie
Frans
Frankrijk
1985