Deze film was ondanks de reputatie van de regisseur (GEORGY GIRL) en de aanwezigheid van de akteurs Bud Gort en Samantha Eggar toch een van de grote en weinige verrassingen van het jongste Festival van Cannes. Het betreft hier de dolkomische belevenissen van een onderwijzer die naar het uiterste en koudste hoekje van Canada gezonden wordt om aldaar godsdienst, wiskunde en taalkunde bij te brengen aan de plaatselijke inboorlingen. Het komische van de film is echter niet zozeer het gegeven zelf, alhoewel dit hier en daar de allures van THE GOLD RUSH heeft, maar veeleer de hoofdakteur, die iedereen zich zal herinneren als de op zelfmoord beluste zonderling uit HAROLD AND MAUDE. Wat de zwarte humor betreft, sluit dit pareltje trouwens zeer goed aan bij HAROLD AND MAUDE, met dit verschil echter dat de achtergrond heel wat minder luxueus is integendeel ... (folder filmgebeuren)
In deze film maken we de lotgevallen mee van een jonge onderwijzer die benoemd wordt in het verre en barre Westen van Canada. Het speelt zich af in het begin van de jaren dertig. De film, in tegenstelling tot wat men op het eerste gezicht zou denken is niet zoveelste versie van de leraar die gekonfronteerd wordt met ondankbare leerlingen. De ondankbaarheid krijgt hij echter in voldoende mate. Het betreft hier vooral een humoristische kijk op de armtierigheid en achterlijkheid van de Amerikaanse geïndustrialiseerde samenleving, waar er feitelijk nog veel gebieden nog aan kolonizatie toe zijn.
De film biedt ook de gelegenheid een kijkje te nemen om de mikrogemeenschap van een ver afgelegen Canadees nederzetting. Deze situatie doet een klein beetje denken aan het dorpje in THE LAST PICTURE SHOW, alhoewel er hier alles behalve van nostalgie, sprake is. Maar de realistische weergave van het achterlijke, het psychologisch gevoel van geizoleerd zijn, het afgegrendeld zijn van de tijd en de beschaving komt hier prachtig over. Het meest verrassende van de film is echter de verschijning van Bud Cort. Deze jonge akteur weet prachtige gestalte te geven aan de pechhebbende beginneling-onderwijzer en zijn mimiek en spel zijn zeker geen herhaling van zijn onvergetelijke rol uit HAROLD AND MAUDE, waar hij de zonderlinge en op zelfmoord beluste fils-à-papa speelde. Kortom, een fraaie, amuzerende en tevens menselijke bioskoopfilm van het betere niveau, en wat zijn Canadese afkomst betreft zeker een verrassende en veelbelovende onderneming.
Image gallery
Generiek
Silvio Narizzano
Ricky Hyslop
Bud Cort, Samantha Eggar, Chris Wiggins
James Defelice
Marc Champion
Stan Cole
Lawrence Hertzog
Meer informatie
Engels
Canada
"Why Shoot the Teacher" (Max Braithwaite"
1977