7 Vlaamse documentaires gaan naar Nyon

Varkenskoppen20op20stok20kleur
Nieuws 27 mrt 2018
Niet minder dan zeven Vlaamse documentaires zijn geselecteerd voor het prestigieuze documentaire filmfestival ‘Visions du Réel’ dat van 13 tot 21 april 2018 plaats heeft in het Zwitserse Nyon.

Vier van de zeven geselecteerde documentaires beleven in Nyon hun wereldpremière. Het gaat om ‘Alle de tranen’ van Sarah Vanagt, ‘Almost Nothing’ van Anna de Manincor en Anna Rispoli, ‘Standby Painter’ van Amir Yatziv en Guy Slabbinck en ‘De tijd die ons rest’ van Vincent Everaerts.

‘Almost Nothing’ maakt kans op een prijs in de internationale competitie voor lange documentaires. De film speelt zich af in het Europees centrum voor onderzoek naar elementaire deeltjes, het CERN, maar de regie heeft niet zozeer aandacht voor het Higgs-deeltje als wel voor de gemeenschap die rondom het centrum werkt en leeft. In dat ondergronds gebouwde hoogtechnisch wonder is het wel bijzonder grappig om horen dat “de belangrijkste ontdekkingen in de cafetaria gebeuren”.

Universeel

‘Alle de tranen’ van Sarah Vanagt gaat over een stoffenhandelaar uit Delft die optische lenzen fabriceert om beter de kwaliteit van zijn producten vast te stellen en ze ook te bestuderen. Vanagt bewees al eerder geobsedeerd te zijn door de manier waarop wij de dingen observeren en percipiëren.

In ‘De tijd die ons rest’ probeert Vincent Everaerts de band met zijn moeder te herstellen die hij op zijn achttiende doorknipte. Een en ander speelt zich af in een huisje te midden van de natuur en geleidelijk aan komt in het gesprek ook zijn zus aan bod. De 59’ durende film is zeer persoonlijk gekleurd maar heeft een universele dimensie.

‘Standby Painter’ van Amir Yatziv en Guy Slabbinck is gebaseerd op een echt gebeurde kunstroof. In Poznan verdween in 2000 het schilderij ‘La plage à Pourville’ van Monet uit het museum. De dader verving het evenwel door een slecht gemaakte kopie. Tien jaar later werd het origineel teruggevonden bij Robert Z. die in de film zijn versie van de feiten geeft. Meer nog dan een reconstructie is de film een bezinning over en een spel met de relatie tussen beeld en realiteit.

VAF Wildcard

In de internationale competitie is eveneens het afstudeerproject ‘Ours is a Country of Words’ van Matthijs Poppe te zien. De middellange film speelt zich af in het vluchtelingenkamp van Shatila in Libanon en kende zijn wereldpremière op de 44ste editie van FFG. Matthijs Poppe won er vorig jaar een VAF Wildcard mee.

In de niet competitieve Latitudes-sectie voor documentaires die actuele thema’s en praktijken aansnijden is ‘De geschiedenis van het varken (in ons) van Jan Vromman geselecteerd. De film is een cultuurhistorisch onderzoek naar de met verhalen en symbolen beladen geschiedenis van het varken.

‘Ceres’ van Janet van den Brand sluit het festival af. De poëtische documentaire over kinderen die opgroeien op een boerderij was in februari nog te zien in de Generation Kplus-sectie van de Berlinale.

Nyon lokt elk jaar meer dan 30.000 bezoekers en is een van de belangrijkste internationale documentaire festivals.

Meer informatie: www.visionsdureel.ch