A Look Apart: Films met een signaal

11 okt 2006
Curator Cis Bierinckx trok opnieuw zijn ogen open voor de festivalsectie A Look Apart. In zijn programma komt onder meer het werk van een nieuwe generatie jonge Duitse cineasten aan bod. Allen plaatsen vraagtekens bij het medium film. De hedendaagse leefwereld en het experiment, daar draait het om bij A Look Apart.
Zo liet Bierinckx een oogje vallen op Valeska Grisebach's Sehnsucht, een film die grote indruk maakte op de jongste Berlinale. Berlijn zelf speelt een belangrijke rol in Lucy, een verrassend verhaal van Henner Winckler. Van grootstad Berlijn dwaalde de curator af naar een kleine stad, waar Montag Kommen Die Fenster zich afspeelt. Het verhaal gaat over een vrouw die worstelt met het banale in het leven. Een film die eerder al verraste op het Festival van Cannes is Colossal Youth. Hiermee wordt het meesterschap van de internationaal bekende filmmaker Pedro Costa bevestigd. In Gent staat het thema 'Impact van muziek op film' centraal, maar volgens de curator speelt muziek geen kernrol in deze films. Ze staan niet toevallig onder de sectie A Look Apart, want in deze films 'gaat het eerder over film dan over filmmuziek'. Vaak wordt wel met muziek en geluid gespeeld, zoals in de zwarte komedie The Chair. Zomaar uit het niets duikt muziek van Bach op, om dan weer te verdwijnen. De absurditeit in deze film tast het evenwicht van de kijker aan. Andere films laten helemaal geen muziek horen, maar: 'De muziek zit in het gegeven en in de geest van de mensen die kijken.' Dat is voor Bierinckx 'hemelse muziek, eerder dan de muziek die op de filmpellicule staat.' Het woord cinefiel gebruikt Bierinckx niet graag want volgens hem gaat het 'puur om goeie films'. A Look Apart toont 'films die signalen geven', films die de kijker in contact brengen met 'de kleine dingen des levens', zoals Solitude at the End of the World. De Noord-Amerikaanse films Snow, Old Joy en In Between Day leren opnieuw wat eenvoud is. Hetzelfde kan gezegd worden van het Russische Artel van Sergei Loznitsa, die aangevuld wordt met haar film Blockade. De tweede Double Bill komt van Eric Wolf/Stéphane Breton, die ook Un été Silencieux verfilmde. Niet te missen is ook And Still I Believe van Mikhail Romm die beschouwd wordt als een van de meest toonaangevende documentaire filmmakers uit de Russische filmgeschiedenis. William E. Jones krijgt een plaatsje in de rij met zijn controversiële, pornografische en docufilms. De Amerikaanse fotograaf en cineast is een boeiend man die binnen de filmwereld een heel eigen taal en belangstelling heeft ontwikkeld, zoals het onrecht binnen de gay porn. Aan de andere kant maakt hij films over fans, over sterren. 'Naar vorm toe is het een ontzettend goeie cineast. Hij heeft een andere kijk op film, maar ook op facetten van de gay world en dergelijke', zegt Cis Bierinckx. Maar er is meer bijzonders. De regisseur van de Japanse film The Lost Hum speelt zelf de hoofdrol en Valérie Minetto en Oscar Cárdenas verrassen met hun langspeelfilmdebuut. Wide Awake en in een Hitchcockiaans verhaal over een stalker graven in het onderwerp obsessie. Tenslotte slaat het mythisch epos Surya een brug tussen mensen en culturen. Bierinckx' blik ging werkelijk de wereld rond om deze films te kunnen presenteren, die uitblinken in originaliteit van beeld, montage en geluid. Wie de grenzen van de realiteit wil aftasten, wil weten hoe het voelt om zich te distantiëren van een film of een visueel onderzoek wil voeren, hoeft enkel te grabbelen in het uitgebreid programma. A Look Apart biedt een grote hoeveelheid films, knap gefotografeerd, poëtisch, historisch, experimenteel, existentieel. Grijp deze unieke kans om het allemaal zelf te ontdekken!