Alan Silvestri centrale gast op 15e editie WSA
Met zijn door percussie gedreven scores en arrangementen die met een roller coaster vergeleken worden, heeft de in 1950 in New York geboren Alan Silvestri zich ontpopt als een van de grote Hollywood componisten die doorbraken in de jaren tachtig.
Alhoewel Silvestri er in geslaagd is scores te schrijven die ook los van de film een eigen leven leiden, blijft zijn naam geassocieerd met enkele van de meest populaire films van de laatste decennia: 'Back to the Future', 'Who Framed Roger Rabbit' en 'Forrest Gump'. Drie titels die niet toevallig geregisseerd werden door Robert Zemeckis, want sinds deze technisch grensverleggende regisseur in 1984 Silvestri vroeg om de muziek te schrijven voor zijn derde film, 'Romancing the Stone' (met Kathleen Turner en Michael Douglas), componeerde Silvestri de muziek voor alle daaropvolgende films van Zemeckis. Een vrij unieke samenwerking in de filmgeschiedenis die tijdens het concert ruim zal aan bod komen.
Silvestri’s muziek voor het oeuvre van Zemeckis is tegelijk zeer herkenbaar, maar ook uitermate gevarieerd, gaande van de opzwepende actie in de 'Back to the Future' trilogie, de lieflijke pianothema’s uit 'Forrest Gump', de diep in mierzoete romantiek gedompelde melodieën uit 'The Polar Express' (de eerste ‘all-digital-capture’ film), tot de uitbundige jazzy score uit de live action/animatie mix 'Who Framed Roger Rabbit' en het agressieve slagwerk voor de macabere fantasie 'Death Becomes Her'.
Ook andere regisseurs verzekerden zich van de diensten van Silvestri, met ook hier scores die alle registers van het filmmuziekrepertoire bespelen. Voor James Camerons onderwaterepos 'The Abyss' maakte Silvestri gebruik van een mix van synthesizer en orkestrale muziek om een score af te leveren die afwisselend explosief, mysterieus en ecclesiastisch klinkt. Voor 'The Quick and the Dead', Sam Raimi’s liefdevolle pastiche van de Clint Eastwood westerns van Sergio Leone componeerde hij dan weer een passende hommage aan de legendarische scores van Ennio Morricone. Voeg daar de superhero blockbuster 'The Avengers', het horroravontuur 'The Mummy Returns' en de komedies 'Father of the Bride' en 'The Parent Trap' aan toe en je merkt dat er geen enkel genre is dat Alan Silvestri onaangeroerd liet. Al bekent hij zijn zwak voor pure actie-scores: ‘I have a great time on the hard-hitting action material.’ Dat belooft voor een daverend WSA concert.
Film Fest Gent verwelkomt op het WSA concert ook Daniel Pemberton, winnaar van de Discovery Award 2014. De in 1978 geboren Brit ontvangt deze prijs voor zijn scores van 'The Counselor' van Ridley Scott en 'Cuban Fury' van James Griffiths. Pemberton was pas zestien toen hij in 1994 begon te componeren en heeft intussen al 103 credits op zijn naam, wat hij vooral te danken heeft aan de talloze tv-series ('Desperate Romantics'; 'Occupation'), miniseries ('Upstairs Downstairs'; 'The Games'), tv-docus, televisiefilms en games die hij van muziek voorzag. Pas de laatste jaren spitst hij zich toe op lange speelfilms, met 'The Man from UNCLE' van Guy Ritchie als een van zijn recente grote opdrachten.
15e World Soundtrack Awards & Concert
Brussels Philharmonic en Vlaams Radio Koor
o.l.v. Dirk Brossé - 24 oktober 2015 - Kuipke Gent
Tickets zijn beschikbaar via deze link en op www.worldsoundtrackawards.com #WSAwards