- ...
- home
- nieuws
- bas devos ...
Bas Devos toont normalisatieproces van Brussel na 22/3
Brussel is een personage in de film waarin gekeken wordt hoe de stad haar normaliteit probeert terug te vinden na de aanslagen van 22 maart. Volgens Tomas Leyers gaat de film dus niet over de aanslagen zelf, maar wat zoiets met een stad doet. De personages hebben niets met de aanslagen te maken en liepen ook nooit gevaar. Het oorspronkelijk scenario werd trouwens vorig jaar geschreven en had toen ‘In Our Abscence’ als titel.
Onder de verschillende personages bevinden zich een Vlaamse huisdokter die in Brussel het contact met zijn patiënten verliest. Daarnaast is er een Italiaanse vertaler-tolk die voor de Europese gemeenschap werkt en hoog boven de stad in een riante loft woont. Een Marokkaan van de derde generatie die op het slechte pad dreigt te geraken is nog een derde hoofdfiguur. Hun levens lopen kris kras door elkaar maar toch wordt ‘Ascension Day’ volgens Tomas Leyers geen mozaïekfilm. Eerder een portret van een sociaal experiment. Nicolas Karakatsanis zal de camera hanteren en hij leeft net als de regisseur in Brussel. Ze houden van Brussel maar zijn niet blind voor de mindere kanten van de stad.
Inmiddels is ‘Violet’ van Bas Devos al op een vijftigtal festivals vertoond en kreeg de film een kleine release in de Verenigde Staten waar hij nog altijd in arthouses en in college-voorstellingen rondtoert. De film is ook net verkocht aan Australië.
Net zoals ‘Ascension Day’ kreeg ‘Wees blij dat het regent’ van Gust Van den Berghe productiesteun van het Vlaams Audiovisueel Fonds. Daarover kan Tomas Leyers alleen kwijt dat de regisseur samenwerkt met Circus Ronaldo voor zijn project. Een match made in Heaven, lacht Tomas Leyers. Met ‘De gebroeders Schimm’ van Michael Van Ostade heeft Minds Meet nog een kinderfilm in de maak. En dan wacht er nog het sluitstuk van de ‘Lost Persons’-trilogie. Dat wordt ‘Trying to Forget to Remember’ van Caroline Strubbe. Dat project bevindt zich in de schrijffase.