CineMÁS: showcase voor Spaanstalige film
Volgens de organisatoren reflecteert het programma op een cultuur van magisch-realisme, maar ook van activisme. We zien de dromen en nachtmerries van Spaanstalige landen en hun inwoners. En waar elke nachtmerrie een stukje werkelijkheid probeert te verwerken, zo blijft elke droom een beetje fictie. Het resultaat is een showcase van nieuwe trends uit de Spaanstalige filmwereld.
Opening
De op de vier locaties vertoonde openingsfilm Cinco lobitos (Lullaby) van Alauda Ruiz de Azua is een film over moederschap, familierelaties en herinneringen aan het verleden. Hij begint als een documentaire over Amalia die het bijzonder moeilijk heeft als jonge moeder. Als haar partner opnieuw naar zijn werk vertrekt, gaat ze bij haar ouders wonen waar ze later nog een jaar verblijft. Met alle perikelen vandien. Een met drie Goya’s bekroond heftig melodrama met een schitterende hoofdactrice.
Slot
De slotfilm verschilt van locatie tot locatie. Tengo sueños electricos (I have Electric Dreams) van de Costa-Ricaanse maar in Brussel verblijvende Valentina Maurel werd vorig jaar op Film Fest Gent vertoond. Maurel volgt in haar debuutfilm de jonge Eva en haar relatie tot haar vader na de scheiding van haar ouders. Ze observeert haar personages en oordeelt niet over hen. Het levert een unieke coming-of-agefilm op. Te zien in Cartoon’s en Lumière Mechelen en binnenkort in vele andere arthouses.
Aanklacht
BUDA sluit af met Argentina, 1985 van Santiago Mitre, een aanklacht tegen de misdaden van de militaire dictatuur in Argentinië. Bij de recente Oscarrace was deze film een concurrent van Close. In Sphinx wordt op 25 april Estación Catorce van Diana Cardozo vertoond. In Estación catorce kijken we door de ogen van de zevenjarige Luis naar de rauwe, vaak gewelddadige werkelijkheid in een gehucht in Mexico. De kleine Luis woont er met zijn ouders, broertjes, zusje en zijn grootmoeders. Vader Manuel zoekt vruchteloos naar werk en probeert ondertussen ook een goede vader te zijn voor Luis. Een film die doet denken aan het Italiaanse neorealisme.
Politiek
Voor wie van politiek geëngageerde films houdt is er naast Argentina, 1985 nog Mi país imaginario waarin Patrizio Guzmán de massale sociale protesten documenteert die in Chili in oktober 2019 begonnen en enkele maanden duurden. Op het hoogtepunt gingen meer dan een miljoen mensen de straat op, het grootste protest in de geschiedenis van Chili, geleid door jongeren en in het bijzonder door vrouwen. De ziel van Chili werd er volgens de regisseur door veranderd.
Met Muerte de un ciclista van Juan Antonio Bardem, de oom van acteur Javier Bardem komen de liefhebbers van Spaanse klassiekers aan hun trekken. Het verhaal over schuld, ontrouw en chantage onthult de brede kloof tussen arm en rijk in Spanje en de corrupte ethiek van een maatschappij die verleid wordt door decadentie. Juan Antonio Bardems geladen melodrama was een directe aanval op de Spaanse samenleving van de jaren vijftig onder Franco's bewind.
En de tapas? Die zijn er in Sphinx op 23 april na de vertoning van de familiefilm Lienos de gracia (Full of Grace) van Roberto Bueso.
Voor programma en tickets: zie Sphinx, BUDA, Cartoon's en Lumière Mechelen.
Raf Butstraen
Met decennia filmgeschiedenis op de teller is voormalig filmcriticus Raf Butstraen de geknipte man om het laatste filmnieuws te fileren voor Film Fest Gent.