Classics FFG2022: Yoon Jong-bin ('The Spy Gone North')
Vertoningen
door Patrick Duynslaegher
The Unforgiven (2005)
Yoon zette zichzelf en zijn magnetische leading man Ha Jung-woo (The Chaser) op de kaart met deze gedurfde indie productie die de strenge hiërarchische structuur van Korea’s verplichte militaire dienst aan de kaak stelt en de cultuur van geweld die er heerst.
The Moonlight of Seoul (2008)
Het verhaal van een prille gigolo die probeert de sociale ladder te beklimmen in Seouls chique Gangnam wijk.
Nameless Gangster: Rules of the Time (2012)
Yoon scoorde eindelijk een kassucces met zijn derde film, een misdaadthriller die Ha koppelt aan zwaargewicht Choi Min-sik en zich afspeelt in de rokerige nightclubs en backrooms van Busan in de jaren ’80 en ’90. In een dynamische visuele stijl zet Yoon zijn exploratie van Koreaanse mannelijkheid verder.
Kundo: Age of the Rampant (2014)
Ha Jung-woo speelt hier een slager die in een rebel verandert.
The Spy Gone North (2018)
Met hallucinante beelden van lijken die verbrand worden waar uitgehongerde kinderen aan knabbelen, onthult deze spionageprent van Yoon Jong-bin (1979) zelden getoonde aspecten van de Noord-Koreaanse dictatuur. En dit binnen de contouren van een gepolijste genrefilm, een Koreaanse versie van de morele schemerzones en de uitwisselbaarheid van goed en kwaad uit de romans van John Le Carré. Het complex vertakt scenario is gebaseerd op de biografie van een berouwvolle spion en schetst een ontluisterend beeld van de inlichtingendiensten uit beide Korea’s die tot alles bereid zijn om hun macht te behouden, zelfs als ze het op een akkoordje moeten gooien met hun grootste vijand. De interne strijd draait om het saboteren van de verkiezingsoverwinning van hervormingsgezinde kandidaat Kim Dae-jung, midden jaren ’90 door de dictatuur van het Zuiden als een groter gevaar ervaren dan de stalinisten uit het Noorden.
Narco-Saints (2022)
Yoon Jong-bin had kennelijk na The Spy Gone North de smaak van spionagedrama’s te pakken want zijn eerste tv-serie voor Netflix vertelt over een zakenman die geen andere keuze heeft dan samen te werken met de National Intelligence Service bij een geheime operatie om een Koreaanse druglord te arresteren die de controle heeft over de republiek Suriname in Zuid- Amerika.
Patrick Duynslaegher
Van 1972 tot 2011 was Patrick Duynslaegher filmcriticus voor Knack magazine, waar hij van 2001 tot 2011 hoofdredacteur was. Van 2011 tot 2018 was hij artistiek directeur van Film Fest Gent. Hij schreef onder meer voor Sight & Sound, the International Film Guide, Variety en Vrij Nederland. Hij is de auteur van vier boeken, een over André Delvaux’s ‘Woman in a Twilight Garden’, een verzameling reviews, een overzicht van 100 jaar cinema in reviews en een kritische studie over het werk van Martin Scorsese.