CONNeXT zet Vlaamse film vroeg in de markt
Het werd, ook dit keer, een succesverhaal maar het is uiteraard te vroeg om al directe gevolgen te zien, zegt initiatiefnemer Christian De Schutter, maar er is goede hoop dat er, net als vorig jaar, over een veertiental dagen goed nieuws komt nadat de CONNeXT-verslagen in Londen, Cannes – de directrice van Un Certain Regard was hier – of in Toronto en in Cleveland werden verwerkt.
In het kader van het door Film Fest Gent gehoste CONNeXT werden er dertig Vlaamse filmprojecten voorgesteld. Daarbij waren er zestien eerste films en bij negen films is er een vrouwelijke regisseur betrokken. De projecten werden gepitcht, andere als work in progress voorgesteld en afgewerkt product kwam eveneens aan bod.
Behapbaar
De Vlaamse film vroeger en op een meer ontspannen manier dan op de klassieke filmfestivals of filmbeurzen voorstellen, blijft het doel van CONNeXT, zegt Christian De Schutter die het opzet bewust behapbaar wil houden. Daarom wordt gericht gewerkt en worden er jaarlijks een negentigtal voorname spelers als festivalcuratoren, sales agents, verdelers naar Gent uitgenodigd. Nadat de inschrijvingen afgesloten waren, kwamen er echter nog meerdere belangstellenden aankloppen aan het Huis van de Vlaamse film waar het VAF thuis is. Omdat niet iedereen voor de volledige driedaagse kwam, werd er wat over en weer geschoven, en werd de kaap van de honderd deelnemers net niet gerond. CONNeXT wil absoluut dat deelnemers tijd en ruimte hebben voor elkaar, onderstreept De Schutter en het is niet de bedoeling om tot een Vlaamse filmmarkt te komen.
Er worden wel prijzen uitgereikt voor de Perfect Pitch en de Work in Progress Award. Zo begon ‘Girl’ van Lukas Dhondt hier vorig jaar als winnaar van de Work in Progress award zijn triomftocht. Van Gent ging het naar het Franse Les Arcs en de rest is geschiedenis.
Muidhond
Is er een nieuwe ‘Girl’ in de maak? Een scène uit ‘Muidhond’, de nieuwe film van Patrice Toye sloeg in als een bom maar uiteindelijk ging de Flow Work in Progress Award naar ‘De Patrick’ van Tim Mielants voor “de exploratie van originele en toch universele thema’s en de gevatte en meeslepende beeldspraak”. Als knipoog voegde de jury er nog aan toe “onder de indruk te zijn van het creatief gebruik van het kostuumbudget”. (Voor wie het vergeten is: ‘De Patrick’ speelt zich af in een naturistenkamp.)
Perfect Pitch
De Lites Perfect Pitch Award ging dit jaar naar ‘Zes Dagen’, een filmproject van Eric Wirix en Frank Van Mechelen. De film gaat over een legendarische wielerzesdaagse van 1956. Negenvoudig wereldkampioen Rick Moreels moet het opnemen tegen het jonge talent Van Marcke. Dertig jaar later gaat de eenzaam geworden Moreels de strijd aan met zijn demonen. De prijzen bestaan uit audiovisuele diensten ter waarde van 10.000 euro plus een advertentiebudget van 5.000 euro bij de CONNeXT-mediapartners Screen International en Le Film Français.
Naast deze prijswinnaars bleef ook ‘Binti’, het speelfilmdebuut van Frederike Migom over de tongen rollen en die film kreeg dan ook een eervolle vermelding wegens “de actuele thematiek en de knappe weergave van jonge vloggers”.
In tegenstelling tot vorige edities werden de CONNeXT-Talks waarin de actuele problemen van de filmwereld in het algemeen werden voorgesteld dit jaar over de drie CONNeXT-dagen verspreid.
Extreme panels
De panelgesprekken konden niet extremer. Aan het optimistische toekomstgerichte spectrum was er het door het Göteborg Filmfestival opgestelde “Nostradamus Report: Do of Die’. Daarin wordt gewaarschuwd dat film als cultuurfenomeen, net als circus of opera (?) weleens eindig kan zijn tenzij er drastisch wordt ingegrepen. Volgens dat rapport bestaat de oplossing erin om film te draaien naar een gericht publiek. Kies niet voor een publiek tussen de vijftien en de twintig jaar. Wel afzonderlijk voor vijftien of twintigjarigen. Film moet ook relevanter worden dan nu, als het rapport.
Op de slotdag klonk het pessimisme door want toen werd de vraag gesteld “Waar is ons publiek naar toe?”. Overal, luidde het antwoord, naar huis, naar de smartphone, naar de Ipad, de tablet, maar niet naar de filmzaal. Oplossing? Filmwereld breek met alles, met het distributiemodel, met de huidige windows voor streaming, met de nu geldende marketingstrategieën.
Scenaristen en documentaires
Het dipje in de belangstelling voor die toch belangrijke topic zet Christian De Schutter en zijn zeskoppige alles gevende ploeg ertoe aan om een oplossing uit te werken voor de “altijd moeilijke woensdagnamiddag”. Naast de debatten moet er wellicht nog meer ruimte komen voor meer doorgedreven persoonlijke ontmoetingen. Nog op het volgende CONNeXT-programma: een uitnodiging voor de filmscenaristen om hun ideeën te pitchen en wellicht nog een bijkomend luik om ook onze documentairefilm voor het internationale voetlicht te brengen.