Cultfilms van morgen te zien op Offscreen
De film past perfect in een filmfestival voor liefhebbers van niet-alledaagse en ongewone cinema. De tiende editie spitst zich tot 26 maart opnieuw toe op onafhankelijke filmmakers, klassieke cultfilms en minder bekende genres uit de hele wereld. In Cinema Nova, Cinema Ritcs, en Bozar kan je als eerste de cultfilms van morgen zien.
Stephen Saydaian is de centrale gast van deze editie. Hij werd in Oostenrijk geboren maar verhuisde eind de jaren zeventig naar Los Angeles waar hij films begon te draaien in opdracht van een pornoproducent. Maar zijn werk werd als te artistiek beschouwd door de pornoliefhebbers en als te pornografisch door het gewone publiek. Zijn meest intrigerende film, ‘Dr. Caligari’ dateert uit 1989 en is een soort semi-sequel van Robert Weine’s stille film. Surrealisme, humor, camp en poëzie zijn de voornaamste ingrediënten in het oeuvre van de centrale gast.
Naast een centrale persoon is er een centraal gastland. De eer gaat naar het voormalige Tsjechoslovakije met zijn rijke sprookjestraditie, zijn gesublimeerde kritiek op het communistische regime en zijn parabels over gezag en terreur. Juraj Herz is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van dat soort cinema en hij komt in Brussel persoonlijk zijn versie van ‘Beauty and the Beast’ presenteren. Daarnaast is er nog de uit 1976 daterende versie van ‘The Little Mermaid’ van Karel Kachyna. Juraj Herz krijgt gezelschap van Jiri Barta, een van de belangrijkste stop motion filmmakers in het hedendaagse Tjsechië.
Hedendaagse cultregisseurs zijn sterk vertegenwoordigd. Denk maar aan Takashi Miike die ‘The Mole Song: Hong Kong Capriccio’ brengt of aan Kiyoshi Kurosawa die met ‘Creepy’ terugkeert naar het thriller genre. Ulrich Seidle volgt in ‘Safari’ dan weer een groep Duitse jagers bij een safari trip.
Andere festivalthema’s zijn ‘Apocalypse 69’, het jaar waarin de American Dream in een nachtmerrie leek te veranderen.
Andere festivalthema’s zijn ‘Apocalypse 69’, het jaar waarin de American Dream in een nachtmerrie leek te veranderen. Offscreen zet ook de Indonesische actiefilm in de kijker en wie graag kennismaakt met de originele oeuvre van Walerian Borowczyk die als filmposterontwerper begon en na ‘Goto, ‘L’île d’amour’ als auteur doorbrak, moet naar Offscreen. Daar wordt ook de horror/slasher ‘Rabid Grannies’ van Emmanuel Kervyn uit 1987 vertoond. Grave…