De Hongaarse film in een notendop

18 k1993 cover
Nieuws 11 okt 2018
Het ziet er niet naar uit dat de Hongaarse film binnenkort zijn voorname plaats in de wereldcinema zal verliezen. Dat blijkt uit het Hongaarse kortfilmprogramma dat curator Liza Brandt voor Film Fest Gent samenstelde. De stuk voor stuk boeiende kortfilms zijn evenvele wissels op de toekomst.

Invisibly

Blikvanger daarbij is ‘Invisibly’ van Aron Szentpeteri die met deze gevoelige kortfilm afstudeerde aan de Universiteit voor Theater en Filmkunst van Budapest. Met zijn zwart scherm schiet de regisseur meteen raak. We zien immers een tentoonstelling vanuit het standpunt van de blinde gids Balász. Achteraf is Anna die met haar vriend Jacob de expo bezocht in de war. Ze vindt dat Balász net iets te hard in haar hand kneep. Louter toeval of niet?

Hoe ook, Balász en Anna zien elkaar terug en spreken af om samen een koffie te drinken. Groeit er iets meer tussen beiden en zo niet waar liggen de grenzen van lichamelijkheid en toenadering? Of is Anna alleen geïnteresseerd in het blind zijn van Balász? Aan de hand van deze plots bijzonder hedendaags klinkende thematiek draaide Aron Szentpeteri een kleinood met een meesterlijke cameravoering zowel wat decor betreft als bij de meer intieme scènes. De mooie en realistische ‘Invisibly’ laat veel onzichtbaars zien.

Susotázs

In ‘Susotázs’ zien we twee vertalers-tolken aan het werk die op een Europese conferentie over energienormen hun aandacht toespitsen op een van hun toehoorders. Ze weten dat er slechts één Hongaar onder hun publiek zit en trachten uit te vissen om wie het gaat. Een spelletje dat ze blijkbaar eerder hebben gespeeld. Dat ze daarbij voor verrassingen komen te staan, laat zich raden maar Barnabas Tóth treft de juiste lichtvoetige toon en die mag ook op Film Fest Gent niet ontbreken.

Last Call

‘Last Call’ van Hajni Kis verdient alleen al een selectie wegens de vertolking van de Hongaarse actrice Kati Zsurzs in de rol van een zestigjarige vrouw die op het punt staat te verhuizen naar haar dochter in de UK. Er moet op het laatste ogenblik nog heel wat worden geregeld. Knap en menselijk tijdsbeeld! De dansjes van de kleindochter via skype voor haar oma terwijl die andere zorgen heeft, vergeet je niet zo gauw.

Mermaids and Rhinos

Curator Liza Brandt noemt de animatiefilm ‘Mermaids and Rhinos’ het buitenbeentje van haar selectie. Ze had wel oog voor het eigenzinnige universum waarin de animatiefilm zich afspeelt. Een achtjarig kind Tilda herinnert zich allerlei buitenissige toestanden en bizarre taferelen in verband met de haar omringende mensen. Mooi om zien, maar soms heb je wel de indruk dat alleen regisseur Viktoria Traub er greep op heeft.

Ouverture

Deze wetenschappelijke documentaire dateert al van 1965 en won toen in Cannes de Gouden Palm. Wat was er eerst? De kip of het ei? Leuk onderwerp voor discussie nadat je van heel dichtbij ziet hoe een kip uit het ei komt. En prachtig hoe daarbij Ludwig van Beethoven’s Egmont Ouverture wordt gebruikt. Een muzikale vondst want zowel de kip als graaf Egmont braken grenzen open.

Breek ook uw grenzen en spring op de Hongaarse filmtrein! Je kan de Hongaarse kortfilmselectie bekijken op zaterdag 13 oktober en donderdag 18 oktober. Bestel je tickets hier!