'De Patrick' en Peter Van Goethem verleggen grenzen in Austin

Ontwerp zonder titel 2
02 dec 0002
Zowel ‘Night Has Come’ van Peter Van Goethem als ‘De Patrick’ van Tom Mielants worden vertoond op het Fantastic Fest in Austin, Texas.

De vertoning van ‘Night Has Come’ op Fantastic Fest is tevens de wereldpremière van de film waarmee Peter Van Goethem vorig jaar doctor in de kunsten werd. Aan de hand van de film en een boek met ‘Restitutie’ als titel, onderzoekt hij de feitelijke en de artistieke representatie van geschiedenis. De momenteel in de zalen lopende ‘De Patrick’ ging in Karlovy Vary in wereldpremière en Tim Mielants won er de prijs voor de beste regie.

‘Night Has Come’ gaat over een anonieme oude man die wakker wordt in een sanatorium. Door een virus lijdt hij aan geheugenverlies. De mensen noemen het de Nacht omdat het herinneringen steelt en alleen duisternis achterlaat. De Staat komt met een nieuw programma dat herinneringen kan opslaan en zorgvuldig klasseert, “voor het geval dat”… Is het virus ontworpen om een nieuwe start te geven en de Staat een eenvoudig te controleren bevolking? De oude man begint de echtheid van zijn eigen herinneringen in twijfel te trekken en wordt zich bewuster van een andere waarheid. Voor zijn film gebruikte Peter Van Goethem amateurbeelden en beelden van zich in Brussel afspelende historische gebeurtenissen. Een door Peter Verhelst geschreven tekst wordt uitgesproken door Johan Leysen.

Fantastic Fest heeft het bij de selectie van ‘Night Has Come’ over hun wereldwijde zoektocht naar het beste van het beste op het vlak van de meest ongewone, uitdagende, interessantste, films van het jaar. Daartoe rekenen ze de film van Peter Van Goethem die uitsluitend aan de hand van archiefmateriaal over een dystopische toekomst vertelt. ‘De Patrick’ van Tim Mielants vinden ze in Austin een ongewone genrefilm die moeilijk te catalogeren valt. Maar die wel past in het kader van een festival dat van 19 tot 26 september voor de vijftiende maal gewijd is aan grensverleggende internationale genrefilms.