“De winnende film moet een krachtig idee hebben én origineel zijn” - ontmoet de jury van FFGent 2016
De jongste van de hoop, de Franse actrice Lina El Arabi die schitterde in Xavier Durringers ‘Ne m’abandonne pas’ en Stephan Strekers ‘Noces’, vindt het een hele eer om voor de officiële jury gevraagd te zijn: “Het geeft me de kans om in een unieke omgeving films te zien die ik nog nooit gezien heb.” Ze gaat op zoek naar een straf verhaal dat haar meesleept tot ver buiten de cinemazaal.
Ook de Vlaamse Maaike Neuville voelt zich gevleid met haar plek in de jury. Zij hoopt films te zien die haar “overkomen om dan te onderzoeken wat het met me doet zonder erover na te denken”. Een tweede criterium waar ze zich aan houdt, is of de maker een duidelijke visie heeft op elk onderdeel van de film. “Zelfs al strookt het niet met m’n eigen visie, ik moet zien dat er een duidelijke keuze achter zit want als een maker geslaagd is in zijn opzet, is dat al heel wat.”
Als juryvoorzitter zit de Britse Jeremy Thomas de vergaderingen voor en hakt hij de knoop door bij een eventueel ex aequo. De producent van klinkende filmtitels als ‘Merry Christmas Mr. Lawrence’ en de negenvoudige Oscarwinnaar ‘The Last Emperor’ wil tijdens Film Fest Gent zo veel mogelijk films ontdekken en mensen ontmoeten. “Elk jurylid heeft een interessant verhaal. Door met elkaar in gesprek te gaan, worden nieuwe perspectieven geopend.” Waarnaar hij op zoek gaat in een film? “De winnende film moet cinema uitstralen. Daarmee bedoel ik dat een film een krachtig idee moet hebben dat tegelijk origineel is. Dat probeer ik zelf ook steeds in mijn films te verwerken.”
Het langspeeldebuut ‘L’Odeur de la papaye verte’ van Tran Anh Hung leverde de Frans-Vietnamese regisseur een Caméra d’Or op in Cannes. Hij staat kennelijk stevig achter zijn voorzitter: ”Jeremy is een legende. Samen met hem in een jury mogen zetelen is een eer. Het wordt beslist een mooie ervaring.” Een goede film is volgens Hung niet alleen een goed verhaal en emoties. Of het ook een vernieuwende taal gebruikt, is voor hem van groot belang. ”We praten altijd over het thema van een film, nooit over welke soort taal wordt gebruikt en wat deze nieuwe taal ons brengt.”
Ook India Hair, de Franse actrice uit ‘Camille redouble’ en ‘Demain et tous les autres jours’ is erg onder de indruk van de andere juryleden. Zij zal tijdens het jureren van de competitiefilms wèl vooral aandacht hebben voor emotie. “Na de film denk ik na over de acteerprestaties, regie, set en de film als geheel.”
De Britse auteur Jonathan Coe is niet aan zijn proefstuk toe. Het is de vierde keer dat Coe in een jury zetelt op een filmfestival (voordien was hij te gast in Venetië, Sitges en Edinburgh), maar hij blijft het een bevoorrechte taak vinden door de ontmoetingen met interessante mensen en de bijhorende discussies. Coe hoopt vooral auteurcinema te zien. “Ik geloof nog steeds in de visie van Europese cinema, die opkwam in 1960. Ik wil toegelaten worden in iemands unieke, persoonlijke visie. Ik wil een ervaring dat geen enkel andere regisseur mij kan geven.”
Of ze zich in hun keuze niet te veel zullen laten leiden door reviews en publiciteit? “Nee, natuurlijk niet. Want een film is altijd een heel intieme ervaring”, aldus Hung. “Wanneer je op het scherm iets ziet, voel je iets. Het is als een schilderij, je moet het zelf zien.” Voorzitter Thomas vult aan met: “Als filmprofessional weet ik ondertussen al dat je alle reviews, zowel goed als slecht, met een korreltje zout moet nemen. Een perfect voorbeeld hiervan is ‘Citizen Kane’ dat, toen het voor het eerst vertoond werd, slechte recensies kreeg maar uitgroeide tot de klassieker die het vandaag is.” Enkel India Hair neemt af en toe reviews door. “Recensies kunnen mijn mening over een film beïnvloeden, ja, maar ik lees ze steeds nà het zien van een film.”
De uitreiking van de Grand Prix Best Film, de Georges Delerue Best Soundtrack/Sound Design en Prix EFA Ghent Award for Best European Short gebeurt op 21 oktober in Kinepolis voor de vertoning van de slotfilm ‘Souvenir’.