Debuutfilm Dimitri Verhulst ‘Waarom Wettelen’ sluit 51ste editie Film Fest Gent af
Met Waarom Wettelen doet Dimitri Verhulst waar hij goed in is: absurde cinema op het scherpst van de snee. Net als in zijn verfilmde roman De Helaasheid der dingen neemt hij het rurale Vlaanderen en de bij momenten hilarische dorpse sfeer die er heerst op de korrel. Op 19 oktober sluit zijn regiedebuut de 51ste editie van Film Fest Gent af, voorafgegaan door de officiële prijsuitreiking en gevolgd door een feestelijke receptie. Die avond beleeft de film bovendien zijn Belgische première als deel van de sectie Gala & Specials.
Dwars door Vlaanderen
In Waarom Wettelen komt een van elkaar vervreemde familie samen op de begrafenis van mater familias Christine. Niet alleen de verstoten pleegzoon, maar ook een onbekende notaris duikt op. Droog deelt hij hen mee dat de vrouw in Wettelen begraven wilt worden. In wat volgt trekt het bonte gezelschap dwars door Vlaanderen – langs mistroostige feestzalen, steenwegen en kloosters – op zoek naar de eigenaardige plek. Statig wandelend achter de lijkwagen, krijgen de familieleden een nieuwe kans elkaar te leren kennen en komen oude geheimen boven drijven. De schalkse oneliners, onderhuidse spanningen en droge humor die Verhulst de afgelopen jaren tot zijn handelsmerk maakte, reizen als trouwe compagnons de route met hen mee.
Zo past Waarom Wettelen naadloos binnen het literaire oeuvre van de Vlaamse auteur. Met romans als Problemski Hotel, De helaasheid der dingen, Godverdomse dagen op een godverdomse bol en Bechamel Mucho zette hij zich op de kaart als een van de meest eigenzinnige pennen van de lage landen. Zijn boeken werden in meer dan dertig talen vertaald en leverden hem onder meer een Gouden Uil en Libris Literatuur Prijs op. In 2009 bewerkte Verhulst zijn bestseller De helaasheid der dingen voor het grote doek.
Volleerd filmmaker
Met Waarom Wettelen slaat Verhulst nu zijn vleugels uit als volleerd filmmaker en neemt hij niet alleen het script, maar ook de regie voor zijn rekening. Voor de cinematografie, die wat weg heeft van de gestileerde beelden van de Finse Aki Kaurismäki, rekende hij op Menno Mans, bekend van internationale projecten als de Netflix-serie Fair Play (2023) en de Belgische coproducties Ferry (2021) en The Sound of Philadelphia (2020). De montage is van de hand van Manu Van Hove, die recent indruk maakte met Skunk (2023) en Coureur (2018). Ook de cast weerspiegelt het beste dat de Belgische filmindustrie in haar mars heeft, met rollen voor onder meer Peter Van den Begin, die in de huid kruipt van de ietwat stijve weduwnaar, Tom Vermeir, Dominique Van Malder, Bert Haelvoet, Hilde Heijnen, Amara Reta en Marijke Pinoy. Ook opkomend jong talent als Tine Roggeman, Cami Moonen en Emiel Vandenberghe maken hun opwachting in Waarom Wettelen.
Distributeur Kinepolis Film Distribution brengt Waarom Wettelen in de Belgische zalen op 23 oktober.