Dirk Brossé op zoek naar klankkleur voor Nightmares concert
Gevraagd naar het DNA van de muziek bij horrorfilms verwijst Dirk Brossé, die ook muziekdirecteur is van Film Fest Gent, onder meer naar Bernard Herrmann, de huiscomponist van Alfred Hitchcock. “Herrmann heeft weinig melodie in de partituur maar heel veel percussie, zorgt voor spannende dissonanten, voor klankuitspattingen en grote contrasten in de muzikale dynamiek”, zegt Brossé. Tussendoor verklapt hij de naam van de klassiek moderne componist bij wie vele componisten van horrorfilmmuziek hun inspiratie haalden.
Cruciaal
Met ‘Hollywood Nightmares: Scary Symphonic Scores’ wil Film Fest Gent de cruciale bijdrage van de componist in het artistiek en commercieel succes van de zich altijd vernieuwende horrorfilm onder de aandacht brengen. Dirk Brossé wijst erop dat vele grote componisten zich aan het genre waagden en hij citeert, onder meer Ennio Morricone, John Barry, James Newton Howard en Franz Waxman.
Hoe horrorfilmmuziek met de tijd evolueert, zal op het concert duidelijk worden gemaakt door twee nagenoeg gelijke fragmenten te tonen van twee ‘King Kong’-films die elk een andere filmscore kregen. Max Steiners muziek van de ‘King Kong’ uit de jaren dertig klinkt, volgens Dirk Brossé, “redelijk muzikaal en is gerelateerd aan het werk van Richard Strauss. De andere visuele en auditieve benadering is van John Barry ”. Vanzelfsprekend komt op het concert met ‘Hellboy’ ook het werk van Marco Beltrami aan bod. Hij is, op 18 oktober in Capitole Gent de centrale gast van het 19e World Soundtrack Awards Gala.
Twee noten
Wie wil weten welke instrumenten Dirk Brossé vereenzelvigt met horrorfilmmuziek en welke klanken bij een nachtelijke wandeling op een kerkhof horen, moet zeker luisteren naar het gesprek in de Culture Club. Dan kom je bovendien te weten dat horror niet alleen uit klankuitspattingen bestaat, maar dat je zelfs met twee noten, zoals een mi met een fa, griezelige spanningsmomenten kan creëren. Film niet geraden?
Beluister hier het fragment: