Documentaires aan het feest op 13e Docville
Op dat filmfeest genieten liefhebbers van documentaire cinema van het beste wat het genre te bieden heeft. Docville opteert voor documentaire prikkelende auteurscinema gedraaid door mensen met een mening en met oog voor cinematografie. Al vele jaren zet het festival in op omkadering en context en is dus meer dan een reeks vertoningen. Zo is er dit jaar in het kader van de thematische reeks ‘Food for Tought’ een ‘fruit tasting’ en een kookcursus. Voor filmprofessionals organiseert Docville een reeks masterclasses, lezingen en infosessies. De strafste films van het jaar worden aan de eindmeet bekroond.
Docville bestaat uit verschillende thematische secties. De openingsfilm, ‘I’m Not your Negro’ voert het lijstje festival favorieten aan. In deze Belgische coproductie maakt de regisseur vertrekkend van een tekst van de Afro-Amerikaanse schrijver James Baldwin een reis die begint met de Burgerrechten beweging uit de jaren ’60 en eindigt bij #BlackLivesMatter. In dat project wilde de in 1987 overleden Baldwin ook herinneringen ophalen aan zijn drie vermoorde vrienden, Medgar Evers, Malcolm X en Martin Luther King. Baldwins teksten worden in de film voorgedragen door Samuel L. Jackson.
Wie op Film Fest Gent ‘Zero Days’, een documentaire over Stuxnet computervirus, heeft gemist krijgt op Docville een tweede kans.
De festivalfavorieten worden op 30 maart afgesloten met ‘Liberation Day’ waarin verslag wordt uitgebracht van het bezoek dat een Sloveense rock band bracht aan Noord-Korea. Tussendoor is er onder meer ‘Dries’ van Reiner Holzemer. Hij brengt een intiem portret van Vlaamse modeontwerper Dries Van Noten. In ‘David Lynch: The Art Life’ zien de regisseurs het leven van Lynch als een “bewegend excentrisch kunstwerk”. Intrigerend is ‘Amateurs in Space’ waarin twee Denen proberen om een mens in de ruimte te sturen en daarbij aansluitend is er ‘Houston, We Have a Problem’ waarin beweerd wordt dat de eerste maanlanding er kwam dank zij een aangekocht Joegoslavisch ruimteprogramma. Wie op Film Fest Gent ‘Zero Days’, een documentaire over Stuxnet computervirus, heeft gemist krijgt op Docville een tweede kans. Dat geldt ook voor de al eerder in Gent vertoonde ‘Lefto: In Transit’ ,‘Arno: Dancing Inside my Head’ en ‘Shadow World’. Juf Kiet komt persoonlijk naar Leuven om ‘De kinderen van Juf Kiet’ voor te stellen. Zij zorgt ervoor dat kinderen van asielzoekers hun trauma’s en onzekerheden vergeten en opnieuw kind kunnen zijn.
Docville opteert voor documentaire prikkelende auteurscinema gedraaid door mensen met een mening en met oog voor cinematografie.
Bij de gastvoorstellingen is er ‘Where is Rocky II’ dat door de regisseur omschreven wordt als “fake fiction”. Alles draait om een grote valse steen die verstopt is in de Mojave woestijn en die door een scenarist wordt gezocht. ‘4 X 7’ is een productie van de Chinezen waarin filmmakers zeven minuten kregen om een verhaal te vertellen en naast een gastvoorstelling is het ook een reeks die in aanmerking komt voor de prijs voor de beste TV documentaire. ‘Asfalt’, ‘Niveau 4’, ‘Steenweg’ en ‘België scherp gesteld’ zijn de concurrenten van ‘4 X 7’. Gelukszoekers bestellen onmiddellijk een ticket voor ‘The Happy Film’ waarin Leo Bormans, de ambassadeur van geluk, verslag uitbrengt over de koppeling van de wetenschappelijke inzichten over geluk aan ons eigen leven en aan wat hij in de film ervaart. Wie geluk in het geloof vindt, haast zich naar ‘Sacred’ waarin de regisseur op een verrassende wijze kijkt naar wat geloof betekent voor de mens. Veertig filmcrews werden door Oscar winnend regisseur Thomas Lennon onder één dak gebracht. Met een gevarieerd en dynamisch portret van geloof als intense menselijke ervaring. Wat roem en geld doen met de psyche van een mens vertelt Nadine Burstein in ‘Gringo’ over John McAfee die de bekendste antivirussoftware op de markt bracht.
Bij de nationale selectie is het uitkijken naar onder meer ‘L’étranger’ van Kenneth Michiels over de uit Senegal afkomstige Moussa die als trainer actief is bij BX Brussels, het voetbalproject van Vincent Kompany. Jongeren uit een Nederlandstalige school in Brussel worden gevolgd in ‘Grand Travaux’. Zij hebben niet altijd zo’n beste reputatie en zien hoe zij hun toekomst voorbereiden.
Actualiteit, een maatschappelijke kwestie of een wetenschappelijk vraagstuk komt aan bod in de sectie ‘Weten en Geweten’. Onder de acht in dat verband vertoonde films valt het op Sundance bekroonde ‘Motherland’ op. Ramona Diaz geeft de toeschouwer een inkijk in een bijzonder drukke materniteit in Manila. ‘Pornocracy’ neemt je mee achter de schermen van de porno industrie en interesseert het verzet van burgers in Raqqa tegen IS u meer dan porno, boek dan zeker een ticket voor ‘City Of Ghosts’.
Volgens Docville zijn documentaires voor kinderen een hot topic en zijn ze een nieuwe trend. Dat bewijst het festival onder meer met ‘March of the Penguins 2: The Call’ en met ‘The Eagle Huntress’ over een dertienjarig meisje dat tegen de mannelijke traditie in adelaarsjager wordt. Experimentele, bevreemdende, hybride documentaires vormen al jaren een onderdeel van Docville en bij de dertiende editie kan je Baltimore zien vanuit het standpunt van een rat en je laten wegblazen door atoombommen.
Filmprofessionals vinden hun gading in ‘Day of the Doc’, bij het vertonersontbijt van het Vlaams Audiovisueel Fonds en bij een speeddate tussen jonge documentairemakers en productiehuizen met ervaring.
Alle informatie: www.docville.be